Turistorganisationerna i Tidaholm, Tibro och Hjo kommun samverkar kring destinationsutveckling. Workshopen Gästen i fokus arrangerade man tillsammans med Turistrådet Västsverige.

Utbildningen, som hölls i Konsthallen på Turbinhusön under onsdagen, riktade sig till representanter från så kallade InfoPoints i de tre kommunerna.

— Vi har InfoPoints på platser där det rör sig mycket folk och turister. I Tidaholm fungerar Turistbyrån, Kaffestugan, Hökensås Camping & Stugby och Matöppet som InfoPoints, berättar Åsa Sjögren, turiststrateg på Tidaholms kommun.

"Trygg i värdskapet"

Workshopen fokuserade på hur kommunernas respektive InfoPoints kan utvecklas.

— Målet är att man ska känna sig tryggare i sitt värdskap och i att rekommendera sina gäster vad som finns att uppleva i området, förklarar Åsa Sjögren.

I grupper diskuterades vilka besöksmål och aktiviteter som bör lyftas fram i de olika kommunerna och vilka målgrupper som kan tänkas vara intresserade av dessa.

— Förhoppningen är ju att besökarna ska stanna fler nätter, komma tillbaka och rekommendera andra att åka hit.

Digital närvaro

Ann-Sofie Strömbäck från Turistrådet Västsverige höll i en föreläsning och pratade bland annat om hur viktigt det är med tillgänglighet.

— Som destination måste man lägga stor vikt vid att vara tillgänglig i flera olika forum. Många letar information om sitt besöksmål på internet och därför är den digitala närvaron väldigt betydelsefull, säger Ann-Sofie Strömbäck, och lyfter fram webbsidan Tripadvisor som en potentiell plattform.

— Det ska vara lätt att hitta information om en plats eller ett ställe, och Tripadvisor är en tjänst som många besökare använder sig utav.

Är pålästa

Ann-Sofie menar att dagens resenärer generellt är ganska pålästa då de kommer till ett nytt ställe.

— Därför är det viktigt att även våra InfoPoints känner sig trygga i vad de rekommenderar, för att åstadkomma ett så bra välkomnande som möjligt.