Annons

Annons

Perspektiv

Debatt
När ni ska ta tag i tillgängligheten till Närhälsan Tidaholm?

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Annons

Öppet brev till politiker och ansvariga för Närhälsan Tidaholm från tidaholmaren Lotta Carlson.

Jag undrar när ni ska ta tag i tillgängligheten till Närhälsan Tidaholm? Något måste vara fel, när det är stora svåra svårigheter att komma till en doktor. Förmodligen är det stor brist på läkare, men då får ni som politiker hjälpa till, så att folk får den hjälp man behöver. Sjuksköterskor och doktorer verkar “gå på knäna”av alldeles för mycket arbete.

Det hjälper ju heller inte ett dugg att man renoverar och rumsterar om i lokalerna. Man klarar ändå inte av att ge alla invånare hjälp vid behov. Detta har pågått i flera år.

Ett antal invånare har tröttnat och sökt sig till andra Vårdgivare i andra kommuner. Många får

anlita jourcentraler och akuten för saker som hör till vårdcentralen egentligen. Men man har inget val.

Om man ringer på förmiddagen finns det inga akuttider kvar eller så kan man inte ta emot fler samtal den dagen. Om man svarar så får man ofta till svar att ringa dagen efter kl. 08.00.och då kan det återigen vara så, att det inte finns några läkartider.

Annons

Något måste vara fel i systemet och jag skriver brev till verksamhetschefen. Man borde i alla fall kunna prata en stund med en sköterska.

Annons

Jag får följande svar våren 2019:

"Hej, jag har full förståelse för att du upplever att tillgängligheten inte är optimal. Vi har problem att möta behovet med de resurser vi har. Jag tycker också att man ska få prata med en sjuksköterska om man har behov av det. Vi har ca 3500 samtal in till vårdcentralen varje månad och av dem så besvarar vi mellan 80-90%. Det är inte tillräckligt bra, vi har som målsättning att svara på alla samtal men klarar inte det i dagsläget. Vi har som alla andra i vården svårt att rekrytera både läkare och sjuksköterskor. Detta som kommentar till din synpunkt på att något är fel i systemet."

Jag har skrivit igen nyligen till Närhälsan. Denna gång för att jag blir så frusterad över, att om man är multisjuk, kroniskt sjuk eller funktionshindrad behöver man ibland ha planerad tid hos doktor.

Läkare på exempelvis KSS handlägger vissa sjukdomar men så är det andra saker som tillhör doktor på Närhälsan. Då behöver man ingen akuttid bara att man får längre tid hos doktorn, så att denne får en helhetsbild och kan hjälpa till med det som tillhör honom. Dessutom om en doktor lär känna en person med mycket i bagaget, kan det sedan räcka med ett telefonsamtal för vidare uppföljning eller annat.

Annons

Får följande svar:

“Bokningssystemet ser ut så att vi bokar de planerade läkartiderna en vecka i förväg.. Det innebär, att det varje morgon klockan 8 kommer nya planerade läkartider vi kan boka. Så i morgon onsdag kommer det nya planerade läkartider för onsdag veckan efter. Så fortsätter det varje dag. Tyvärr är det så, att man ibland får ringa vid mer än ett tillfälle för att få en planerad läkartid.”

Annons

Ska Närhälsan fungera på detta sätt? Varken läkare eller annan personal kan ju tycka att det fungerar. Fy för den onde vilken arbetsmiljö!

Det är absolut ingen dans på rosor att vara kroniskt sjuk eller funktionshindrad och inte ha någon trygghet i att vid behov ha kontakt med en doktor som lär känna en väl.

När man förr om åren hade “sin” egen doktor, räckte det ju ofta med ett telefonsamtal för att lösa vissa frågor.

Gör något bums!

Lotta Carlson

Annons

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy