Annons

Annons

Perspektiv

Debatt
Små eller stora skolor – finns det forskning på området?

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Fröjereds skola, en liten skola.

Annons

"Enligt lärare ligger elever och barn som kommer från landsbygdens skolor in i staden betydande efter kompetens och kunskapsmässigt." Så skriver Anton Karlsson. Det är nytt för mig.

Finns det någon forskning på området, som visar att stora skolor med många elever har bättre skolresultat än små skolor på landet?

Under några år var jag med i Nordiska Rådet, som representant för Sveriges Riksdag. I mitt utskott studerade vi bland annat mindre skolor på landet i Norge och Island. Till skillnad från Sverige är det vanligt att man i glesbygden behåller skolorna i dessa länder. Alternativet är att låta barnen åka skolbuss flera timmar varje dag eller att inackorderas i skolans närhet.

Jag träffade i Norge svenska lärare, som frivilligt bytt ut den svenska skolan mot den norska, där läraren såg stora fördelar med en liten skola. Man lär känna sina elever på ett bättre sätt men också föräldrarna, som är betydligt mera engagerade i barnens skolgång.

Vi som växte upp på landet för länge sen, började som regel skolgången i en lite småskola med två klasser, tillsammans inte mer är 20 elever. Att vår skolgång gav oss sämre studieresultat än de som gick i betydlig större skolor, tror jag faktiskt inte.

Annons

Annons

Lars Hjertén

Annons

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy