Efter att många evenemang ställts in eller skjutits upp 2020 och 2021 finns det nu åter möjlighet att besöka olika typer av evenemang för svenskarna, vilket har lett till en uppgång i försäljningen av biljetter.
Det gör att Hui Research, som ägs av Svensk handel, nu väljer att utse evenemangsbiljetten till Årets julklapp 2021.
– I år är den mest eftertraktade julklappen det vi har ett uppdämt behov av, nämligen biljetter till kultur- eller sportevenemang. Och det påverkar i sin tur även andra delar av handeln. Vi ser tydligt hur evenemang, rekreation och kultur skapar behov och fungerar som en motor också för annan typ av konsumtion, säger Emma Hernell, VD på Hui, i en kommentar.
Annons
Annons
– Evenemangen får oss att vilja vara fina. Det kan leda till att vi behöver gå till frisören eller uppdatera vår garderob. Innan eventet kanske vi går på restaurang, eller så hänger vi kvar på stan efter jobbet och strosar i butiker. I konsumtionslandskapet driver olika branscher varandra, säger Emma Hernell.
Motiveringen lyder:
”Efter ett och ett halvt år i socialt ide med hemarbete, videosamtal och mjukisbyxor är det dags för svenskarna att återigen leva livet tillsammans med andra. Från fjälltoppar till fotbollsmatcher, tv-soffan till teaterscenen och videosamtal till verklighet. 2022 kommer präglas av socialt umgänge, rekreation och uppdämt behov av att uppleva. Årets julklapp 2021 är evenemangsbiljetten.”
Hui Research har de senaste 34 åren utsett Årets julklapp där kriterierna säger att julklappen antingen ska vara ny eller ha väckt nytt intresse, ha stort försäljningsvärde eller representera den tid vi lever i.