Annons

Annons

Annons

Annons

Skaraborg

Bråkiga elever och förbjudna mobiler – så tycker läsarna

Stärk skolpersonals rätt att ingripa mot bråkiga elever, och förbjud privat användning av mobiler på lektioner – det har nu regeringen lagt in ett förslag om.

Men frågan splittrar tidningens läsare.

Stärk skolpersonals rätt att ingripa mot bråkiga elever, och förbjud privat användning av mobiler på lektioner, föreslår regeringen. Foto: Jessica Gow / TT/montage

Annons

– Tänk vad bra om det kunde genomföras!

Så skriver en av många positiva läsare om regeringens förslag i kommentarsfältet på tidningens Facebooksida.

– Äntligen en vettig åtgärd, kommenterar en annan följare.

Ett flertal läsare kommenterar kort och gott ett jakande "ja tack", "äntligen" eller "självklart!" i kommentarsfältet till förslaget.

Men det finns också många som menar att det inte är en självklar lösning på stök i skolan – lugna klassrum är en dörr som svänger åt båda hållen, både elevernas ansvar att sköta sig, men också att det finns en miljö där de har förutsättningarna att göra så. Flera läsare lyfter fram vikten av en tyst miljö och en anpassad struktur.

Annons

Annons

Hårdare tag löser inte grundproblemen.

– Det finns massor av åtgärder som främjar ordning och god läromiljö i skolan. Hårdare tag löser inte grundproblemen. Lärare som inte förmår väcka elevernas intresse för undervisningen blir inte bättre lärare för att de slänger ut en stökig elev. Lärare som inte bygger fungerande, positiva relationer med eleverna kan inte heller utmana dem. Gärna disciplin, men det måste kombineras med intressant undervisning, goda relationer och god skolmiljö, resonerar läsaren.

Ska lärare få samla in elevernas mobiler före lektionen? Foto: Claudio Bresciani / TT

En annan läsare lyfter också fram vilka förutsättningar som kan krävas för att motverka eventuellt stök.

– Ja, ingripa måste man, men det ska också tas tag i varför barnet är ”stökigt”! Att bara till exempel slänga ut dem löser ingenting! Alla barn behöver bli sedda och förstådda. Blir de inte det kommer reaktioner på ett eller annat sätt, skriver en läsare.

– Det är absolut inte rätt väg, troligtvis ger det motsatt effekt. Varför inte ta reda på varför barnen är ”bråkiga” (eftersom det är det ordet som används) istället? Det är inte alltid det är barnets fel att det blir fel, det finns extremt många lärare som inte är ett dugg pedagogiska eller besitter den kunskap som krävs. Det måste vara många lärare som inte dök upp på de lektionerna under sin utbildning, resonerar en annan följare.

Annons

Det finns också de läsare som vänder på frågan – om eleverna redan använder sig av mobilen på lektionerna, varför inte använda den som ett arbetsverktyg?

Annons

– Utveckla skolan och använd telefonerna som arbetsverktyg istället. Telefoner, datorer med mera är arbetsverktyg som kan användas för att inkludera alla, föreslår en läsare.

Det är dock inte alla som håller med om.

– Förbjud mobiltelefoner på skoltid. Behöver föräldrarna få tag i barnen går det fortfarande att göra via skolan, kommenterar en av tidningens följare på Facebook.

Behöver föräldrarna få tag i barnen går det fortfarande att göra via skolan.

Hur påverkas ungdomen av mobiltelefoner? Det var inte en fråga 1962, när den här bilden togs på Marienlystskolan i Oslo. Foto: Herman Ronninger / SCANPIX

Inte helt otippat lyfter flera läsare fram en tid före mobilens intåg – många refererar till sin egna skolgång på 60- och 70-talen, och den ordningstradition som implementerades under perioden. Mycket hyllas, men inte allt.

– Gick i skolan på 60- och 70-talet. Då fick man förutom betyg varje år även betyg i ordning och uppförande. Det var aldrig tal om att bråka eller kränka en lärare [...] Höj lärarnas löner så att yrket blir attraktivt och tillsätt fler, kommenterar en läsare, men får direkt svar från en annan:

 Problemet på den tiden var att lärarna kunde göra precis som de ville utan att eleven hade något att sätta emot när lärarna gick över gränsen. Det fanns gott om lärare som utnyttjade aga mot de elever som de inte tyckte om. Det var inte alltid respekt för lärare utan elever var rädda. Rädd och respekt är två helt olika saker. Så respekt för både lärarna och eleverna. Skolaga försvann inte förrän 1967. Måtte den inte komma åter.

Rädd och respekt är två helt olika saker. Så respekt för både lärarna och eleverna.

Fotnot: Kommentarerna är insamlade från Falköpings Tidning, Skaraborgs Läns Tidning, Västgöta-Bladet och Skövde Nyheters sociala medier.

Annons

Annons

Till toppen av sidan