Annons

Annons

Annons

Annons

Insändare
M: Tomas Eneroth försöker dölja verkligheten

Slutreplik från Moderaterna till Tomas Eneroth (S).

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Tomas Eneroth vill flytta fokus från sina tillkortakommanden menar insändarskribenterna.

Bild: Arkivbild

Annons

Läs mer: Replik: Schyssta villkor inom yrkestrafiken

Läs mer: Tomas Eneroth skramlar med tomma tunnor

Infrastrukturminister Tomas Eneroth försöker i tidningen helt flytta fokus från sina egna tillkortakommanden när det gäller yrkestrafiken på svenska vägar. Han kommenterar i artikeln inte att han – uppenbart helt medvetet- hävdade på en presskonferens att en s-ledd regering införde klampning. Trots att det var den dåvarande alliansregeringen som tillsatte en parlamentarisk utredning 2012 och sedan lade fram en proposition 2014. Tomas Eneroth duckar och fintar i debatten och man kan skönja en viss panik i infrastrukturministern svar till oss moderater. Regeringen har efter åtta år vid makten inte lyckats ta tag i problemen. Nu är det dock snart val och resultatet av åtta års regeringspassivitet lever svenska åkare med varje dag.   Åkerinäringen frågar hur länge ska Sverige behöva vänta på att lagar och regler följs på våra vägar och att svenska åkerier inte ska bli utkonkurrerade av utländska olagliga åkerier. Vi moderater ställde konkreta frågor till ministern i vår debattartikel - saker som redan skulle behövt vara genomförda och som Trafikutskottet länge har drivit men regeringen nonchalerat.

Annons

Annons

Varför är inte alkobommarna uppsatta i landets gränser för att få bort onyktra förare som rullar ut på landets vägar? Detta beslutet tog riksdagen 2015 men ännu har inte regeringen inte sett till att beslutet blivit verklighet.

Varför klampas inte de olagliga lastbilarna längre än 36 timmar? Vi moderater har föreslagit att det ska göras tills åtgärder är utförda och böter är betalda.  

Varför tillåter regeringen att sanktionsavgifterna är så besvärande låga?

Varför har beställaransvaret har inte följts upp?

Sveriges höga bränsleskatter försämrar ytterligare konkurrenskraften för svenska åkerier och företag. Samtidigt har många utländska åkerierna med sig egen lägre skattad diesel.

Bristen på utbildade trafikpoliser och fler vägkontroller är fortfarande inte åtgärdat vilket gör att olagliga transporter med både brister och stöldgods ostört kan åka på de svenska vägarna. Och fortfarande har regeringen inte sett till att ta fram en plan säkra och trygga rastplatser.

Vi har sammanfattningsvis en situation på svenska vägar där utländska chaufförer har olagliga körkort, struntar i att betala böter och trängselavgifter. Att Tomas Eneroth nu - efter åtta års regeringsinnehav och valdagen några månader bort - vaknat till och försöker visa handlingskraft ser svenska åkerier igenom.

Sverige behöver en ny regering som verkligen tar tag i problemen. Det är de svenska företagen, åkerierna och yrkeschaufförerna värda.

Maria Stockhaus (m), Trafikpolitisk talesperson

Sten Bergheden (m), Riksdagsledamot Skaraborg, Trafikutskottet

Annons

Annons

Till toppen av sidan