Annons

Annons

Annons

Tidaholm

Insändare
Nog är det konstigt med dessa avgifter!

Förargligt när en extra räkning med snart bäst-före-datum dimper ner. Kuvertet till Bankgiro har gått iväg och ärendet omfattar inte autogiro. Vad göra?

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Vända sig till den lokala banken förstås. Där har hen varit kund i åratal. Det går utmärkt att betala i kassan. Men det kostar 75 kr. Per räkning!?

Nog är det konstigt att den skall straffas som inte kan eller vill eller förstår eller hyser misstro mot, kort sagt är obekväm i den digitala verkligheten.

En titt i den lokala bankens årsredovisning visar en ytterst stabil grund med betydande vinst. Så har det varit de senaste 120 åren. Jubileum i år alltså och tårta på kontoren i de två orter där banken verkar. Gott så.

Annons

Annons

Gott så också att banken behåller kontanthanteringen. Men bara för de egna kunderna förstås. Vill du ta ut eller sätta in på ett konto i annan bank är det stopp. Så är det också på försäkringsbolagets bank om du inte är bankkund. Sedan 1 oktober finns det inte möjlighet att betala resträkningen någon annanstans i Tidaholm. Endast i den lokala banken. Med två fakturor att betala blir det 150 kr.

Varför är det då på detta viset? Kanske väntar banken ut de kunder som ännu inte fixat internet? Eller behövs kanske en extra tjänst för att administrera det där betungande uppdraget att hantera en faktura för den egna kunden?

Maria Campbell

Vad göra med räkningen när kuvertet till bankgiro gått i väg? Då får man gå till banken för att betala räkningen. Men det kostar menar insändarskribenten.

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan