Tycker synd om de som behöver göra det bästa av situationen då det uppenbarligen togs fel beslut om flytt till Jönköping och Torsvik med motiveringen transportlogistik på E4:an. Som ett brev på posten blir det kompetensflykt vilket undergräver fortsatt produktion med bibehållen kvalitet vilket innefattar leveranssäkerhet.
Angående eventuell järnväg till området så finns det väl inga planer på det i överskådlig framtid. Ikea och Elgiganten har funnits där i många år och det har inte aktualiserats under den tiden. Gyllensvaans fick frågan om leverans på järnväg då det är cirka 100 meter till spåret i Kättilstorp. Den trevliga diplomatiska förklaringen blev att Ikea sköter leveranslogistiken och vi producerar, ungefär så…
Annons
Annons
Det som produceras i Tidaholm ska levereras till Torsvik då all utlastning till kund sker därifrån, enorma transportkostnader till följd med lastbil. Vilket genomtänkt miljöansvar, det är då ingen grön svan på det inte. Den konstellationen av beslutsfattare i Nobias ledning finns inte kvar. Enligt rykte och hörsägen så såldes marken med hjälp av ”någon” i den ledningen av en släkting till Nobia?
Ett varumärke kan klara vissa förändringar och fusioner då samordning och eventuell produktion samordnas på lite längre sikt beroende på företagets storlek och produkt. Såklart påverkar det värdet på börsen har inte kollat men 8 kr per aktie är ju så nära man kan komma utan att det blir likvidation, en splitt är nog inte aktuellt.
Angående investeringsstopp så ligger det kanske något i detta? Lokalerna är under inga omständigheter klara på något vis, det saknas otroligt mycket eldragningar och personalutrymmen. Talade med en som arbetar där, spöklikt var en kommentar.
Som många andra i Tidaholm och framför allt vi som jobbat på Nobia är vi undrande över utvecklingen. Avsaknad av personligt ansvar samt arbete i team gör det mycket svårt att ställa någon till svars för felaktiga beslut.
En tanke från landsbygden…
LÄS MER: Insändare: Vad händer med Nobia