Häromdagen var det statsministerduell på SVT och frågan av en närvarande lärare till Ulf Kristersson och Stefan Lövfen var hur de ville agera mot skolsegregationen. Båda två missade helt att svara på lärarens fråga. Det är sorgligt. Men det som jag retade mig mer på var Moderaternas förslag om att införa en extra undervisningstimme i matematik och svenska. Det finns nog inget direkt sammanhang mellan undervisningskvantitet och ökad måluppfyllelse? Ska eleverna på riktigt ha ännu mer renodlade svenska- och mattelektioner?

Forskning visar gång på gångatt ökad måluppfyllelse sker med mer kvalitet och professionalitet i klassrummet. Skickliga pedagoger gör skillnad för eleverna. Språkundervisning är redan inkluderat i samtliga ämnen, matematikmåste kunna användas, implementeras i elevernas skolvardag, till exempel i teknikundervisningen, slöjden, programmeringen. Och så kommer Jan Björklund igår på partiledarutfrågningen i TV4 med ytterligare förslag som jag blir ärligt sagt direkt upprörd över. Han var ju ändå utbildningsminister! Tidiga betyg, från årskurs 4! Mot all forskning, det till och med påtalas för honom av programledarna, tänker han och Alliansen införa detta från dag ett! Att betyg gynnar i stor utsträckning starka elever verkar inte bekymra honom! Men det ökar ju skolsegregationen ännu mer!

Tydligen är den växande segregationen i skolan eller grundskolans läroplan som innehåller kunskapskrav på universitetsnivå inte lika lätta att hantera, då låter Alliansen hellre bli. Skolfrågan är fortfarande viktigt för väljarna, för framtidens generationer är den helt avgörande. Politiken har börjat leverera enkla lösningar för nästan allt, men i skolan behöver vi genomtänkta åtgärder, inte snabba, enkla,och framförallt inte oprofessionella beslut. Det har skolan utsatts för tillräckligt. De enkla förslagen för skolan från Alliansens sida hjälper inte framtidens skola.

Annons

Johannes Kieser, grundskolelärare