Nu har resultaten i Trafikverkets senaste mätning av årsmedeldygnstrafiken i Skövde presenterats. Samtliga mätta vägar visar en ökning med flera procent.

Störst är ökningen på riksväg 26 söder om stan. Där har trafiken ökat med 16 procent sedan den senaste mätningen. 11 940 fordon trafikerar varje dag sträckan vilket är 1 860 fler än 2014.

Det totala antalet fordon som trafikerar de stora infartslederna är 4 800 per dygn. Detta betyder att 1 752 000 fler fordon färdas till och från Skövde per år. Trafiken har på mätta sträckor ökat med 10 procent.

Flest fordon trafikerar fortfarande riksväg 49 öster om Skövde, i riktning mot Hjo. Där kör 13 570 fordon varje dygn.

Peter Svensson är trafikingenjör i Skövde kommun och när tidningen presenterar siffrorna för honom är det första gången han tar del av dem.

– När man hör de siffrorna förstår man att det ser ut som det gör i köerna, säger han.

Han tror att orsaken till den stora ökningen av fordon på vägarna är att Skövde växer.

– Därmed växer även inpendlingen. Det är många fler som jobbar i Skövde. Att inflyttningen ligger på ungefär 500 per år måste också betyda att det genererar mer trafik, säger han.

Vadsbovägen och Hallenbergsrondellen är det mest belastade området i Skövde kommun, menar Peter Svensson.

– De som jobbar vid sjukhuset genererar mycket trafik. Såna som ska vidare norrut kör den vägen när man kommer västerifrån. Det är en kombination av inpendling och att Skövde växer.

Annons

Både kommunen och Trafikverket jobbar på att förbättra situationen, men helt köfritt tror Svensson inte att Skövde kommer bli.

– Det finns ett antal planerade åtgärder. Trafikverket tittar på olika lösningar på riksväg 49 österut och cirkulationsplatsen vid Stallsiken. Mariesjökorsningen kommer byggas om, där blir istället en tvåfilig cirkulationsplats. Jag tror att man till viss del måste acceptera att det kommer vara lite köer, men kanske inte riktigt så extrema som de är just nu. Vi kommer bygga bort en del, säger han.

Han tror att det eventuellt kan bli aktuellt med en ringled i framtiden, men de värsta köerna kommer man troligtvis kunna åtgärda tidigare än så.

– Samtidigt är det så att om man ökar tillgängligheten ökar också trafiken i nästan samma utsträckning.

Kunde man inte förutsett problemet med köbildning och agerat tidigare?

– Då får man backa bandet femton år. Jag vet inte hur man tänkte då, men jag kan inte tänka mig att man kunnat förutsäga att Skövde skulle växa så mycket som det gjort. Det tror jag inte man hade med i tankegångarna, säger Peter Svensson.

Antal fordon per dygn

Riksväg 26 söder om Skövde

2010: 9430 st/dygn

2014: 10080 st/dygn

2018: 11940 ..

Antal fordon per dygn

Riksväg 26 söder om Skövde

2010: 9430 st/dygn

2014: 10080 st/dygn

2018: 11940 st/dygn

Skaravägen

2010: 8820 st/dygn

2014: 9690 st/dygn

2018: 10860 st/dygn

Riksväg 26 norr om Skövde

2010: 10660 st/dygn

2014: 11190 st/dygn

2018: 11940 st/dygn

Hjovägen

2010: 12150 st/dygn

2014: 12550 st/dygn

2018: 13570 st/dygn

Så görs mätningarna

De mätningar som tidningen har läst av kallas för ÅDT (årsmedeldygnstrafik) och görs var..

Så görs mätningarna

De mätningar som tidningen har läst av kallas för ÅDT (årsmedeldygnstrafik) och görs varje kvartal var fjärde år. Alltså fyra gånger 2018, fyra gånger 2014, osv. Vi har tittat på hur hög trafikbelastningen är i vägarnas båda riktningar. Eftersom mätningarna inte görs dagligen är de ungefärliga och siffrorna kan variera med flera procent.