Aftonbladet rapporterar på fredagen att kunder har upptäckt att insamlade medlemspoäng plötsligt har försvunnit. Bonuspoäng kan bland annat omvandlas till värdecheckar för att betala resor med SAS, hotellnätter hos Nordic Choice Hotels, kryssningar med Tallink Silja och åkattraktioner på Liseberg.

Coop bekräftar att inloggningsuppgifter har stulits och att bedragare har lyckats plocka ut bonuspoäng. Coop klargör däremot att det inte är företaget som har utsatts för ett dataintrång.

– Coop har inte hackats utan det som hänt är att bedragarna har kommit över inloggningsuppgifter från andra sajter som blivit hackade. Sedan har de haft samma inloggningsuppgifter till Coop.se, säger presschefen Tobias Rydergren till Hall Media-tidningarna.

– På något sätt har inloggningsuppgifterna kommit i orätta händer och med hjälp av dem har de här personerna kommit åt bonuspoäng. När man är inloggad på en persons konto kan man ju agera i den personens ställe, säger Åsa Sandberg på Coops pressjour till Aftonbladet.

Det var på fredagen oklart hur omfattande bedrägerierna har varit och hur bedragarna har kommit över inloggningsuppgifterna.

– Vad vi vet nu så finns det en handfull polisanmälningar, så antalet drabbade verkar inte vara jättestort med tanke på att Coop har 3,5 miljoner medlemmar, säger Åsa Sandberg.

Annons

Coop-kunder som Aftonbladet har varit i kontakt med tycker att bedrägerierna visar att det finns klara brister i livsmedelskedjans IT-säkerhet. När bedragarna har lyckats logga in har de kunna mejla värdecheckar till valfri e-postadress och därmed kunnat använda dem. Coop har infört systemet med att mejla värdecheckar till valfri e-postadress för att kunna skicka gåvor, men det systemet verkar nu alltså innebära en uppenbar säkerhetsrisk.

Senare under fredagen uppgav Coop för Hall Media-tidningarna att rutinerna redan har förändrats.

– Sedan Aftonbladets artikel skrevs har vi också stoppat möjligheten att skicka vidare värdecheckar, så rutinerna är redan förändrade, säger Tobias Rydergren.

Den som upptäcker att bonuspoäng har förlorats rekommenderas att ta kontakt med Coops kundtjänst. Om poängen kan återställas blir sedan en individuell bedömning som kommer att göras från fall till fall.