Enligt statistik från SKL besvarade Allemanshälsan Lunden i Skövde bara 32 procent av inkommande samtal samma dag, under hösten 2017. Problemen började uppstå i somras, berättar Sina Dashti.

–Vårt gamla telefonsystem mäktade inte med patienttillströmningen och det var inte kompatibelt med journalsystemet, säger han.

Relaterat: Vårdcentralen om tre veckors väntan

1 december bytte vårdcentralen till ett nytt telefonsystem.

– Vi åtgärdade det så snabbt vi kunde, men det tar tid att hitta leverantör och så vidare, säger Sina Dashti.

Enligt vad Sina Dashti hört från sjuksköterskorna har det blivit bättre efter att det nya systemet infördes.

– Det är på rätt väg, säger han.

Att det är svårt att få tag på tillräckligt med personal för många vårdcentraler menar Sina Dashti gör det besvärligare att ha en bra telefontillgänglighet.

– Man kan inte sätta vem som helst bakom telefonen. Det finns inte tillräckligt antal sjuksköterskor, det är en brist vi alla har, säger han.

Enligt Sina Dashti har patienterna haft förståelse för de tekniska problemen med telefonsystemet.

– Många patienter kom direkt till oss istället, de vet var vi finns, säger han.