För en dryg vecka sedan stoppade polisen en misstänkt rattfylla i ett tungt fordon.

Det var allmänheten som ringde till polisen och larmade om en lastbil som körde mot trafiken på motorvägen utanför Landskrona. Föraren greps och häktades senare, misstänkt för grovt rattfylleri. Bara en halvtimma efter första larmet stoppades ännu en tung lastbil,denna gång utanför Helsingborg. Även den föraren är misstänkt för grovt rattfylleri.

Eftersom båda förarna var utländska medborgare häktades de i väntan på rättegång. Utvecklingen är oroväckande och statistiken kring dödsfall i trafiken talar sitt tydliga språk. På Trafikverkets hemsida kan man läsa följande:

Under 2016 omkom 83 personer i en alkohol eller drogrelaterad olycka, det motsvarar 31 procent av alla omkomna i trafiken det året. Det är en ökning med 8 personer jämfört med2015!

Samtidigt kan vi konstatera att polisens utandningsprov har minskat med 64 procent mellan 2009 och 2016. Att polisen utför allt färre kontroller får givetvis konsekvenser för trafiksäkerheten, konstigt vore det annars.

Vi återgår till det jag inledde med, rattfylleristerna i tunga fordon. Det här är ett problem som branschen har påpekat under flera år,men ingen tycks ta det på allvar! Att det blir ett allt större inslag av påverkade förare i tunga fordon får vi vittnesberättelser om allt för ofta. Några företag har dessutom infört blåskontroller i samband med att lastbilar skall lossa eller lasta gods. En åtgärd som knappast hade varit nödvändig om problemet inte funnits!

Annons

Det är synnerligen allvarligt när förare av tunga fordon inte är nyktra bakom ratten, det förstår var och en. Konsekvensen blir dramatisk i händelse av en olycka! Men, det finns ytterligare en aspekt i detta, och det är arbetsmiljön.

Jag vill hävda, att den svenska förarkåren är ett föredöme när det gäller nykterhet bakom ratten. Det finns undantag, jag vet, men de är trots allt mycket få. Den ökning vi ser gällande rattfylla i tunga fordon står i huvudsak förare från forna öststaterna för.

De förare som finns där ute och som är påverkade av alkohol eller droger utgör, utöver ett direkt hot mot trafiksäkerheten, ett arbetsmiljöproblem.

För alla de förare som sköter sig finns hela tiden en oro för säkerheten. Många förare vittnar om incidenter som sker dagligen med vansinniga omkörningar, korta avstånd och höga hastigheter. Skall de behöva ha det så här?

I den nyligen presenterade vårbudgeten har regeringen avsatt 200 miljoner till polisen. Pengarna går uteslutande till utrustning, vilket är gott och väl, men det finns inga satsningar på trafikpolisen och dess övervakning av den tunga trafiken.

Inför valet 2014 var det många löften och stora ord från bland annat socialdemokraterna, men löftena kan närmast liknas vid en pyspunka- med tiden går luften ur!

I valet har Du möjlighet att förändra situationen ute på landets vägar, nyttja den möjligheten – för säkerhets skull!

Thomas Morell, kandidat till riksdagen för Sverigedemokraterna