Ja, det verkar som det är en fråga som diskuteras till och från men ingen organisation eller politiker som tidningen har pratat med verkar driva frågan.

LÄS MER: Pensionärsbasen: ”Alla kan behöva ompröva sitt körkort”

– Vi diskuterade den för ett antal år sedan men beslutade att inte gå fram med den. Det var inte läge för det, säger Ulla-Britt Hagström, ordförande i Motormännen Skaraborg.

LÄS: Så tycker läsarna om äldre bilförare

Hon håller med om att tester är bra men menar att det finns en baksida.

– En del blir oroliga och rädda för att de inte ska klara testet.

LÄS MER: ”Morfar blev farlig i trafiken”

Just det dilemmat berör Skövdepolitikern Monica Green, ordförande i NTF, som ändå tycker det finns anledning fundera över tester.

LÄS: Lämplighetstesta äldre förare - tycker de yngre

Annons

–Bilen innebär en frihet så det gäller att gå försiktigt fram men någon form av enklare test av synen till exempel borde finnas

Thomas Morell, SD-politiker, tidigare trafikpolis och särskilt kunnig i frågor som rör yrkestrafiken, är för tester men konstaterar samtidigt att ämnet innehåller mycket dynamit.

– En del tolkar det som att man ska plocka bort körkortet för äldre men det handlar om trafiksäkerhet. Alla som har förmånen att få åldras får försämrade funktioner och det kommer i olika skeenden. Jag vet 50- åringar som fått demenssjukdom.

Morell hänvisar till en undersökning presenterad i Läkartidningen lider 140 000 människor av demens och det tillkommer 25 000 per år. Så många körkort dras inte tillbaka vilket betyder att det befinner sig människor ute på allmänna vägar som har dålig koll på tid och rum, resonerar han.

Han har själv som trafikpolis bevittnat olyckor med äldre personer inblandade och där barnen bett polisen ta körkortet från den åldriga föräldern.

Just därför anser Thomas Morell att det bör införas någon form av enklare kontroll - inte ett helt teoriprov - där synen kollas och att personen ifråga kan orientera sig i tid och rum.

Sten Bergheden avfärdar hela tanken och tycker att körkortstester för 75+ är att diskriminera en åldersgrupp.

–I olycksstatistiken kan man inte se att äldre är mer representerade. Äldre förare kör med förstånd, de minskar sin körning, anpassar den eller väljer att sluta köra helt.

Bergheden menar att det idag finns ett fungerande system i och med att läkare är skyldig att anmäla körkortsinnehavare som är medicinskt olämpliga att ha körkort till Transportstyrelsen.

NTF