Mycket kan gå fel när man beställer mat. Man kanske väljer bort senapen eller gurkan på en burgare eftersom man inte tycker att det är gott, men sen visar det sig att den ändå finns där när maten kommer. För de flesta är problemet inte större än att man får säga till och få en ny rätt. Men för de som har svåra allergier kan en fel levererad beställning få förödande konsekvenser.

LÄS MER: Fusket kunde kostat honom livet

Känns som ett säkert kort

För de med svåra allergier ses McDonalds som ett ganska säkert kort, där kan konsumenten själv se i näringsguider vad allt innehåller. För mammorna Michaela och Jessica Johansson kändes det också säkert när de beställde en naturell glutenfri hamburgare till sin 2,5 årige son Julius.

— Han är jätteallergisk mot mjölkprotein, spannmål och soja. Men den burgaren vet vi fungerar för honom, berättar Jessica.

Det var den 10 september i år som de rullade igenom McDonalds Drive in i Skara.

— Vi får burgaren och rullar vidare mot Skövde. Jag sträcker bara bak den till Julius som är i den åldern när han vill klara allt själv. Då skriker plötsligt hans 7-åriga storasyster Madicken till. Hon är väl införstådd i hans allergier och vet hur allvarligt det är, berättar Jessica.

McDonalds slarv

På den glutenfria hamburgaren visade det sig ligga ost. Som tur var såg storasystern det innan Julius hade hunnit ta någon tugga.

— Det är jätteallvarligt att de gör ett sådant fel. Får Julius i sig ost innebär det att han får kramper och kraftiga magsmärtor och spyr. Det håller i sig i ett par dygn. Det räcker med att han får i sig det minsta lilla så ballar hans mage ur fullständigt, förklarar Jessica.

Annons

De vände om till McDonalds och Mikaela gick in och berättade om misstaget de gjort.

— Hon förklarade för en arbetsledare att Julius blir jättesjuk. Arbetsledarens reaktion var kraftig och den anställde som gjort misstaget skälldes ut framför alla kunder. Sen fick hon en leksak - en Pokemongubbe - som kompensation.

Mikaela och Jessica gick inte vidare med fallet på samma sätt 13-årige Adrians föräldrar gjort. Men de kände igen sig när de läste om Adrians fall.

LÄS MER: McDonaldsfusk polisanmält

— I vårt fall hade man ju inte fuskat med att ta bort osten, men det är lika illa att lägga i osten när man beställt utan.

Ser stora brister

De väljer nu att berätta om sitt fall för att visa på att bristerna på McDonalds är omfattande.

— Folk måste få veta att det faktiskt är så här. Ett tag funderade vi på att kontakta någon högre upp på McDonalds, men som det är nu så känns det som att det är så vanligt att det blir fel, säger Jessica som flera gånger fått felaktig mat på olika McDonaldsrestauranger.

Mikaela och Jessica hoppas nu att medarbetarna på McDonalds ska få tydligare instruktioner och bättre utbildning när det gäller matens innehåll och allergier.

— De måste ju veta vad de serverar. Julius klarade sig den här gången, men det vara bara ren tur, avslutar Jessica Johansson.

Carina Wilhelmsson, franchisetagare för McDonalds restaurang i Skara, kände inte till Julius fall när tidningen pratade med henne på fredagen. Hon kommer nu att ta reda på vad som gjorde att McDonalds återigen felat gentemot personer med allvarlig allergi.

LÄS MER: Kritikstorm mot McDonalds