Under 2019 har Skara stift tillsammans med tre andra stift hållit tre utbildningstillfällen för att utbilda ledare i meditation. Den meditation det handlar om är sprungen ur vad man kallar zen-metoden. Zen-meditation (za-zen) är japansk buddhistisk meditation. Ordet buddhism nämns aldrig när man skriver om denna utbildning. Varför?

En central del av buddhismen är ju reinkarnationsläran. Enligt den föds människans själ många gånger i ett evigt kretslopp (samsara). Målet för en buddhist är att bli upplyst och slippa dessa ständiga återfödslar, att uppnå nirvana. För att komma dit måste man leva ett helt korrekt liv. Karma är resultatet av människans bra och dåliga handlingar, tankar och känslor under ett liv. Det är karmans kvalitet som avgör hurdant nästa liv kommer att bli.

En annan viktig del av buddhismen är meditationen. En av många buddhistiska meditationstekniker är zen-meditationen, mindfullnes en annan. Meditationen är ett sätt att tömma sig själv, att övervinna alla begär. Alla bindningar till den här världen måste upphöra. Så en buddhists meditation är inte alls detsamma som för en västerlänning, vilken försöker att genom meditation hitta lugn i en stressig och kravfylld tillvaro. Man mediterar för att må bättre. Men för buddhisten är det blodigt allvar. Det handlar om att tömma sinnet, söka upplysning och tomhet. Man lever med en ständig börda att prestera och lyckas. Den lilla människan utkämpar en ojämn och hopplös kamp.

Annons

Men så är det inte med det kristna evangeliet (= glädjebudskapet). Här handlar det om hur den allsmäktige Guden i kärlek sträcker sig mot människan. Det yttersta beviset på hans kärlek är att han sände Jesus till denna värld. Genom hans försoningsdöd på korset erbjuds varje människa förlåtelse, frälsning, frid och evigt liv. Men här handlar det inte om att samla poäng och meriter, att anstränga sig till det yttersta för att om möjligt nå fram till Gud. Nej, frälsningen tas emot genom att tro på Guds erbjudande. Så rättvist! Alla har samma förutsättning, ingen behöver leva i fruktan att inte prestera bra nog. Detta evangelium har predikats i kyrkan under cirka tvåtusen år.

Så varför buddhism i kyrkan idag ?

Conny Alpsten

Gud