Att ställa krav är bland det finaste man kan göra för en annan människa. Att se potentialen hos någon, och förvänta sig resultat därefter, kan leda till stordåd. Det har Årets svensk 2018 inte bara förstått, utan även bevisat. Nu kan Mullsjö i sin tur rikta förhoppningar att han ska styra upp den trassliga situationen i flera av kommunens skolor.

De senaste åren har Mullsjös nytillträdde barn- och utbildningschef Hamid Zafar arbetat som rektor på Sjumilaskolan i förorten Biskopsgården i Göteborg. På kort tid lyckades han vända stök, skadegörelse och usla skolresultat. För detta har han, med rätta, uppmärksammats nationellt. Hans metod för att lyckas där de flesta går bet är lika enkel som genial: han har utgått från att varje elev har möjlighet att nå målen. Men om det ska bli verklighet behövs en struktur där både elever och personal vet vad som gäller. För elevernas del handlar det om att göra sitt bästa, att hantera skolans läromedel varsamt och att uppföra sig i största allmänhet. En bortslarvad biblioteksbok, trasig dator eller sönderskuren soffa leder till en faktura i stället för björntjänsten att se mellan fingrarna eftersom eleverna bor i ett utanförskapsområde och därmed anses ha sämre förutsättningar än jämnåriga i rikare områden.

Anställda under ”rektor Hamid” kan vänta sig en tydlig organisation där behöriga lärare är norm och där varje pedagog vet vad som förväntas av honom eller henne. Om detta har han berättat i ett flertal intervjuer och samtal, bland annat i Kvartals ”Fredagsintervjun” (kvartal.se 30/11 2018), där han är först ut i en intervjuserie om integration.

Annons

Han har dessutom den goda smaken att visa både ödmjukhet och självinsikt. Han lyfter gärna fram personalen som har utfört arbetet tillsammans med honom, och enligt honom själv har Zafar haft en fördel i att dels vara man, dels ha utländsk bakgrund. Det har hjälpt honom att vinna förtroende. När en muslimsk förälder exempelvis ifrågasätter varför sonen eller dottern inför julen måste sjunga om Jesus och den kristna guden, är han trygg i att hänvisa till läroplanen som säger att eleverna ska lära sig svenska psalmer. Punkt slut.

Relaterat: Kajsa Kettil: Barnen förtjänar nolltolerans mot stök i skolan

Att rekryteringen landade i just Hamid Zafar kan inte vara någon slump. Med sin erfarenhet från en så kallad problemskola räds han knappast uppgiften att få bukt med de svårigheter som låg bakom förra årets skolturbulens i Mullsjö. Efter Arbetsmiljöverkets tillsyn i slutet av 2017 riktades skarp kritik mot kommunen, som även hotades med vite om inte bristerna åtgärdades. I samma veva vittnade föräldrar om en skolsituation som hade spårat ur, med kaotiska lektioner, bristande kommunikation och hög personalomsättning. Och ur Arbetsmiljöverkats rapport går det bland annat att läsa att ”Nästan dagligen utsätts någon för sparkar, spott eller okvädningsord”.

En hel del förbättringsarbete hade redan inletts när Hamid Zafar tillträdde sin tjänst, och han vill inte komma och vända upp och ned på allting. Men han har redan visat prov på handlingskraft. För ledarsidan berättar han att nya riktlinjer för ordningsstörande beteende har tagits fram. Syftet är att det ska bli lättare för för rektorer och lärare att hantera oacceptabla beteenden, och även för eleverna att veta vilka påföljder som väntar den som inte sköter sig.

Nu riktas allas blickar mot nyförvärvet. Det är sannolikt för mycket begärt att den veckopendlande barn- och utbildningschefen ska stanna i Mullsjö för gott. Men om han kan dra igång en välbehövlig omstart, och samtidigt inspirera andra skolchefer runtom i landet, är mycket vunnet. Varje kommun behöver Årets svensk.

Hot