"Vi tror att det är en liga men tyvärr är godset nog redan ute ur Sverige".

Så kommenterade polisens presstalesperson stölden av 50 tv-apparater från Schenkers industriområde på Solåsen, Jönköping. Det är ett mantra polisens kommunikatörer har all anledning att öva in. Det vore önskvärt om det kunde läggas på hyllan, men det kan inte ske med mindre än att tullen ges inte bara resurser utan även handlingsutrymme.

Tyvärr ser det ut att dröja.

I den budgetproposition som finansminister Magdalena Andersson (S) lämnar till riksdagen på onsdagen förstärks Tullverket med ytterligare 40 miljoner ovanpå de redan utlovade 70. Det är en eftergift från regeringen till stödpartiet Liberalerna och det är förstås mycket välkommet.

Den utökade ramen kan stärka tullen i kampen mot gränsöverskridande kriminalitet. En stor del av de kriminella gängens vapen och sprängämnen kommer utifrån och att stoppa mer av den handelsvaran redan vid gränsen rimmar väl med den uttalade ambitionen att tränga tillbaka gängen som spränger, skjuter och mördar på öppen gata.

Men då pratar vi om att kontrollera trafiken in i Sverige. Tullen lägger bara omkring 2 procent av sin arbetstid på att kontrollera trafik ut ur Sverige (SVT 15/8). Det är helt enkelt inte lönt.

Annons

Att föra ut stöldgods ur landet är formellt inte förbjudet. Tullen har bara befogenhet att kontrollera fordon vid misstanke om smuggelgods, exempelvis vapen och narkotika. Om man vid en sådan kontroll även upptäcker stöldgods kan man kalla på polis. Tullen har dock inte mandat att hålla kvar personer längre än tullkontrollen pågår. Om polisen inte hinner komma på stört är det bara att vinka adjö.

Tjuvligorna har ofta sin hemvist i Östeuropa och deras tjuvturistande i Sverige skär som en kniv genom en stor del av samhällskroppen. Det är lantbrukare som blir av med maskiner, handlare som blir av med elektronik, byggarbetsplatser som förlorar verktyg och vanliga landsbygdsbor som hittar sina båtar utan motorer en vacker morgon. Alltmedan tullen inte kan göra mycket mer än att se på när godset förs över gränsen via färja eller bro.

Förra året fick Tullverket, polisen och Kustbevakningen ett regeringsuppdrag att öka förmågan att bekämpa utländska stöldligors framfart i Sverige. Utredningen ska slutredovisas i början av nästa år. Om den kommer fram till det rimligaste – att tullen ska få hålla kvar personer i väntan på polis som ska utreda de misstänkta stölderna – kan det ske tidigast 2021.

Med tanke på att det här problemet har varit känt i många år är det förbluffande att det inte går fortare.

Under de (förhoppningsvis sista) år som återstår blir handlaren som förlorar ett lastbilsflak med datorer och båtägaren som mister sin sjunde motor alltjämt stående med samma fråga: Hur svårt kan det egentligen vara?