I söndags gjorde vi ett inlägg på Facebook där vi bad er läsare dela med er av era minnen från snöstormen den 17 november år 1995. Vilket härligt gensvar vi fick. Det strömmade in kommentarer, flera hundra faktiskt, och några bilder också. Stort tack till alla !

Här har har vi samlat några av berättelserna. Visst var det besvärligt på många sätt men det verkar som de flesta minns den här dagen som väldigt speciell i positiv bemärkelse, människor slöt upp, hjälpte varandra och det fanns på något sätt en gemenskap i snökaoset.

Eller som Mia Seilaff skriver: ”Det härliga och mysiga var i hur vi alla fixade och donade för att det skulle bli bra och hjälpa de resenärer blev strandsatta i Skövde, allt medans snön yrde utanför hotellfönstret.

”Vi bodde på Trollet då och fick ge oss ut för att skotta ut grannarna som inte kunde öppna dörren för all snö🤣”
Foto: Carina Johansson

Gunilla Frisk Jobbade i Skara Nattpatrull den natten. Alla lastbilar stod stilla på E20 men vi kom fram!⭐️🌛

Gitt Nielsen Karlsson Skulle öppna på ”dagis” den morgonen men fick inte loss bilen. Försökte dra cykeln för jag tänkte att Ringleden är väl plogad. Misslyckat! Lite panik när jag tänkte på barnen som skulle komma och jag hade inte öppnat. Ringde Taxi! ”Vi kommer inte ut med en enda bil” sa dom! Ringde min chef som bodde nära och hon tog sig dit och öppnade. Jag gick den långa vägen i snö till midjan och trodde jag drömde. Tror nästan att jag grät lite! Det kom ett barn den dagen!

Annons

Så här såg det ut i Tidaholm den aktuella dagen.

Jill Hedberg Weijnblad Vår kära Felicia Weijnblad beslutade sig för att göra entré till jordelivet❤ 😀 efter misslyckat försök att ta sig med bilen till KSS, fick ambulansen rycka ut🚑. Med en bandvagn från försvaret som eskorterade/ banade väg för ambulansen, kom vi slutligen fram efter den längsta resan tidsmässigt till Skövde😅 hon fick namnet: Felicia Ronja Amanda

Eva Ekberg Vi bodde i Mullsjö då och min syster jobbade på Vattenfall. Jag ryckte in och satt hela natten och svarade i telefon och skickade militärer till nödställda. Vi gick och handlade med ryggsäck och pulka och alla var så ovanligt trevliga och pratsamma. Min mamma jobbade på äldreboendet och gick tre kilometer genom skogen till jobbet på morgonen medan det fortfarande föll träd! Jag är glad att hon överlevde!

Peter Magnusson Som norrlänning, gick jag som vanligt upp till vägen för att samåka (Gudhem). Men när jag stått där nästan i en timme och ingen trafik alls (plogbilen kom från Falköping och vände vid macken) gick jag hem och ringde till kollegan (inga mobiler på den tiden..)"Har han åkt" frågade jag kollegans fru?

"Ja för en timme sen!", kom svaret!

Jaha? Bytte han till vinterdäck på 142:an i går då?", fråga jag då?

"Nä det tror jag inte!"

Ridå! Han kom inte av gårdsplan ens och var kvar ute och skottade!! Haha!

Håkan Nytomt Vi var tre stycken som jobbade i kommunhuset i Vara den dagen.

Eleonora Gustafsson Jag hade tid på kirurgmottagningen och Ströget var det som gällde för att ta sig dit och på vägen mötte jag en man med snöslunga framför sig och i ett rep runt magen hade han en pulka och för att toppa detta hade han skidglasögon på sig. Väl utrustad kan man nog säga.

Bg Johansson Gjorde ett av mina första reporterjobb på Sklt den kvällen. Något med folkdans i Eggby bygdegård. Först ta sig in till Skara och skriva och sedan försöka ta sig hem. I en Fiat Uno. Usch!

Anita Fernhed Glömmer jag ALDRIG. Bodde i Gökhem och skulle ut på morgonen för att mjölka korna. Tog nästan 1timme att skotta sig fram till ladugården. Med pannlampan på fick djuren hö att mumsa på. Glömmer aldrig den tystnaden,utan ström. Ute hördes heller inget. Fanns ju inga bilar eller traktorer som tagit sig ut. Och vilka glada barn vi hade den dagen.

Mia Sielaff Fd Olsson Det var en fredag till lördag det snöade jobbade på Plaza I ( nu Scandichotell) hotellet var stängt på helgerna, bara nöjesverksamheten var i gång på helgen. Fredagar var det 25:an och lördagar det vanliga discot på tre våningar med tre olika teman. SJ ringde, tåget satt fast i Skövde, hela lobbyn var full av frysande människor som ville bo på hotellet. Vi fick ringa vår chef och ägare ( privat ägt då) och be om lov att öppna upp hotellet och rummen. En receptionist som bodde mitt i stan kom och checkade in alla. Vi körde discot till 02.00, jobbade hela natten med att städa fixa frukost med det som fanns. En av vakterna gav sig ut och köpt tidningar och färskt bröd till de strandsatt hotellgästerna. Tror vi jobbade 16-18 timmar den natten....Det härliga och mysiga var i hur vi alla fixade och donade för att det skulle bli bra och hjälpa de resenärer blev strandsatta i Skövde, allt medans snön yrde utanför hotellfönstret.

Maj-Lis Lindholm Insnöad utan el på landet med tre småttingar, i tre dagar. Tur att vi hade vedvärme och spritkök. Och ficklampor. Värmeljus. Lärde oss vad man behöver ha hemma när något sådant händer.

Valle Viktor Jag var gris-bonde då, när elen kom tillbaka strax efter 6,20 gav jag mig pulsande till suggstallet, fick skotta mig in i mer än 20 minuter innan jag personligen kom in i dörren - efter 20 minuter inne i stallet höll jag inte på att få upp dörren så att jag kom ut.

Carina Jonsson Körde buss i Skövde den dagen men det började dagen innan med att jag fick efter avslutat pass sova över på garaget då det redan då kommit mycket snö o pluggat igen vägarna , kom inte hem på morgonen utan fick dirigera ut stadsbussarnas pass på de som kom in för han som skulle det var insnöad...kom hem kl 5 på eftermiddagen.

Marlene Karlsvärd Äldste sonen valde att komma till världen just under denna snöstormen. Körde i oplogad snö genom staden på vinst eller förlust, men fram kom vi. Väninnan ute på landet fick åka till förlossningen samma kväll sittandes i hytten på deras traktor...😁

Maria Olsson Jag jobbade på Motell Ålleberg. Hade kvällsskiftet på torsdagen o med sommardäck på bilen kunde jag inte ta mig hem. Eftersom alla rum var upptagna fick jag sova i tvättstugan på en madrass tillsammans med min sambo som inte heller kunde ta sig hem. När jag vaknade på fredagsmorgonen var det fullt med folk i motellkorridoren som blivit insläppta av andra boende när de blivit fast i snön under natten. Vi fick öppna butik och restaurang tillsammans o försöka fixa frukost till de boende. Jag blev kvar på jobbet till lördag eftermiddag då vi äntligen kunde ta oss hem. Blev ett ganska långt arbetspass men som tur var kom det några fler anställda till jobbet så vi fick turas om att sova några timmar i tvättstugan. Det var fullt med kunder hela tiden så vi fick ha öppet dygnet runt. Många strandsatta lastbilschaufförer o privatbilister som blivit fast i snön. En storm man aldrig glömmer!