Årets mellandagsrea väntas tappa fäste i Sverige. Det visar en ny undersökning från Prisjakt.

– Vi lever i en snabbrörlig marknad där rea-begreppet i princip dött ut. Det sker kampanjer på produkter varje dag, inte bara under reaperioder. Många konsumenter förstår detta och har blivit mer medvetna om köphetsen som råder. Lägg där till att fler i stället handlar under Black Friday så är det inte så konstigt att mellandagsrean minskar i betydelse, säger Vult von Steyern i ett pressmeddelande.

Enligt undersökningen går var femte produkt upp i pris under de kommande dagarna – samtidigt som den genomsnittliga prisnedgången ligger på tolv procent. Det står även klart att köpintresset var 73 procent större under årets Black Friday än fjolårets mellandagsrea.

– Mitt tips är att göra en lista på produkter som behöver inhandlas och följa prisändringarna. Om en prissänkning inte är bra nog kan man lika väl vänta, många varor sjunker nämligen i pris under 2019 när nya produkter lanseras på marknaden, avslutar Vult von Steyern.

Prisskillnaden under mellandagsrean 2017 och januari 2018.

PC-datorer: 51 procent av produkterna gick upp i pris i januari, 29 procent gick ner och genom..

Prisskillnaden under mellandagsrean 2017 och januari 2018.

PC-datorer: 51 procent av produkterna gick upp i pris i januari, 29 procent gick ner och genomsnittlig prisnedgång var 14 procent.

Löparskor: 27 procent av produkterna gick upp i pris, 30 procent gick ner och genomsnittlig prisnedgång var 11 procent.

Spelkonsoler: 30 procent av produkterna gick upp i pris, 23 procent gick ner och genomsnittlig prisnedgång var 10 procent.

Eltandborstar: 38 procent av produkterna gick upp i pris, 23 procent gick ner och genomsnittlig prisnedgång var 8 procent.

Jackor: 11 procent av produkterna gick upp i pris, 38 procent gick ner och genomsnittlig prisnedgång var 16 procent.

Portabla högtalare: 11 procent av produkterna gick upp i pris, 27 procent gick ner och genomsnittlig prisnedgång var 9 procent.

Hörlurar: 34 procent av produkterna gick upp i pris, 28 procent gick ner och genomsnittlig prisnedgång var 9 procent.

Dammsugare: 28 procent av produkterna gick upp i pris, 16 procent gick ner och genomsnittlig prisnedgång var 10 procent.

Parfym: 47 procent av produkterna gick upp i pris, 31 procent gick ner och genomsnittlig prisnedgång var 10 procent.

Källa: Prisjakt.

Annons