City Gross, som har ett 40-tal stormarknadsbutiker i Sverige, beräknar att omkring 10 250 000 meter papperskvitton skrivs ut i kedjans butiker under ett år.

City Gross har under våren testat de digitala kvittona i ett antal av sina butiker och uppger att de nästan uteslutande har fått positiv respons från kunderna. På fredag, den 25 maj, införs de digitala kvittona i samtliga City Gross-butiker i Sverige.

Papperskvittona ska bort på City Gross.
Foto: CHRISTINE OLSSON / TT

– Den viktigaste anledningen är att minska pappersförbrukningen för att spara miljön. Det känns omodernt att använda så mycket papper när det finns alternativa sätt att lösa det på, säger Pontus Andersson chef för marknad och e-handel på Bergendahls Food som driver City Gross.

Enligt svensk lag är en butik alltid skyldig att skriva ett kvitto till kunden för allt som säljs, men Skatteverket har när frågan prövats klargjort att det inte spelar någon roll om kvittot är en papperskopia eller om det är en textfil som sparas digitalt. Däremot behöver butiken fortfarande skriva ut ett papperskvitto om kunden begär det.

På City Gross tror de även att de digitala kvittona kan vara till större hjälp för kunderna för att hålla koll på inköpen. I ett första läge kommer förändringen att märkas särskilt tydligt för City Gross förmånskunder.

– Genom digitala kvitton får alla förmånskunder automatiskt ordning och reda på sina kvitton och det är lätt att hitta dem när de behövs, exempelvis vid en reklamation. Förmånskundernas kvitton sparas automatiskt i appen utan att kunderna behöver göra några val eller inställningar, säger Pontus Andersson.

Annons

I januari meddelade även Axfood, som bland annat står bakom livsmedelsbutikerna Willys och Hemköp, att de siktar på att helt införa digitala kvitton i sina affärer någon gång under det första halvåret 2018.

Enligt uträkningar från branschorganisationen Svensk Handel så skrivs 1,7 miljarder kvitton ut i handeln under ett år och för det krävs papper från omkring 60 000 träd.