Tjejerna skiner upp och stämningen förändras helt. Nu är de glada, spralliga och uppspelta och stämningen är lika varm som en snällt kramande vetekanin. Finns det något så sött och vänligt som en varm kanin vars enda uppgift är att krama barn tills de mår bättre…

Kanske har de årets snällaste affärsidé.

Hur känns det att vinna?

– Det känns jättebra, lättnad och chock samtidigt typ vi hade inte förväntat oss detta. Det känns kul att allt arbete man lagt ner att det uppmärksammas och verkligen nu innan mässan, att man får ännu mer pepp och energi till att vinna där också.

Hur kom ni på idén?

– Vi hade en helt annan idé från början. Vi skulle köpt in vanliga nallar och sålt sedan delar av vinsten skulle gått till barndiabetesfonden. Men det började strula och vi kände att det blev svårt, vi fick inte kontakt med dem vi ville även fast vi låg på dem jätte mycket.

Annons

– Sen satt vi på en UF-lektion och bollade idéer och pratade med vår lärare Louise. Vi pratade om att vi ville hjälpa folk, det var vår tanke från första början, till och med den som var en anledning till att vi valde att jobba ihop. Och sen kom idén fram och vi nappade fort på den. Just det att vi ville ha något till barn och kvinnor.

Vad hade ni för förväntningar på UF-året?

– Vi hade ganska höga förväntningar. Vi har sett hur andra kompisar har vart i Stockholm och hur kul det har haft det och hur mycket de har fått ut av UF-året. Det känns som en väldigt kreativ, men ändå seriös sak att få göra det under skoltiden. Sen även att det är kul att ha med sig och att man lärt sig såpass mycket, framförallt samarbete: Det är inte jättelätt, men det känns som vi har gjort det bra och planerat upp det. Så vi hade höga förväntningar men det har levt upp till dem.

Vad är bäst såhär långt?

– Det är detta! Sen säljtillfällena, det har gett en sån energi att fortsätta. Vi hade inga höga förväntningar alls på säljtillfällena men vi viste inte heller hur det skulle gå. Vi hade inte gått ut jätte mycket med våra produkter innan säljtillfällena men det har verkligen gått jättebra. Vi har haft två säljtillfällen hittills, på Lindströms Bil i Skövde och Elins esplanad, men vi har också sålt väldigt mycket utanför dem genom sociala medier.

Beskriv era produkter.

– Vetet är från en av oss i företagets gård, Sörängens gård utanför Tidaholm. Sen är designen något vi har tänkt på väldigt mycket. Nallen ska vara lätt att ha på kroppen men lite tyngd i den som gör så att man lättare kan slappna av. Sen att den är formad som en kanin är för att den ska vara mer som en nalle och en kompis till barnet. Något som är viktigt för dem och lite roligt. Hjärtat är format efter den kvinnliga kroppen så den ska ligga bra på magen, vi har även satt in kanaler som gör att inte vetet inte åker ut mot sidorna utan att det ligger jämt fördelat över hela ytan.

Vad händer framöver?

– Vi ska träffas och sy mycket, redan nu i till helgen och ladda inför mässan. Fixa alla grejer, försöka ha allting i ordning och panerat så allt går lätt. Vi vill ha en färdig bild och även ha tänkt på saker som kan hända så vi är så förberedda som möjligt. Så allt krut kommer gå till UF-mässan och till alla tävlingar, så försäljning sker via nätet fram till dess.

Har ni tänkt tanken på att driva företaget vidare?

– Vi har tänkt lite fram och tillbaka. Mycket beror nog på efter mässan, vad man ser då och hur stort det kan bli. Efter det har man gjort så mycket och då är det lättare att se om det är något vi hade kunnat göra utanför också.

Vilka tre ord beskriver era produkter bäst?

– Lugnande, värmande och unika.