För ett år sedan arbetade Katherine Van Uytrecht i Tidaholm med bilderna hon skulle ställa ut i samband med höstens Konstnatt. Just nu finns fyra konstnärer från norska konstnärshögskolan, KIO, i Tidaholm för att arbeta fram konst till höstens utställningar.

– Jag vill ha något roligt eller intressant att visa upp när det är kulturaftnar eller kulturkvällar i september. Jag hörde av mig rätt sent till konsthögskolan i Oslo och frågade om det fanns någon som kunde behärska det litografiska hantverket och ville komma hit. Jag har erbjudit hela lokalen och den utrustning som vi har här till dem som önskat att delta i projektet. De kommer hit och bor gratis i vårt "pappershus" som har övernattningslägenheter för gästkonstnärer, säger Jean-Michael Schmidt, assisterande master printer i Litografiska Akademin.

Patricia Risopatron Berg förbereder ett tryck.

Cathrine Alice Liberg, Sanna Joelsson, Line Prip och Patricia Risopatron Berg kommer vara i Tidaholm i drygt två veckor. Hittills är de nöjda med vistelsen.

– Det har varit väldigt bra. Det har varit lite ovant, för man använder lite andra kemikalier här. Och syran är lite annorlunda mot det vi är vana vid i Norge. Men nu går det väldigt bra, säger Cathrine.

– Jag måste ta en tur till Oslo för att verkligen förstå var det är ni beskriver, säger JM Schmidt.

Annons

Kommer tillbaka

När studietiden är slut för konstnärerna kan det vara svårare att komma åt en verkstad att arbeta i. Lösningen kan bli vara medlem i Tidaholms Litografiska förening och kunna använda verkstaden i Tidaholm.

– Några av oss kommer kanske tillbaka i augusti. Det är ju bara fyra eller fem timmar med bil från Oslo. Och är man medlem här, då kan man ha någonstans att arbeta. Det har varit väldigt bra hittills. Vi har varit verkstaden från tidigt på morgonen till elva på kvällen, säger Cathrine.

– Det har varit mellan 13 och 15 timmars jobb per dag, säger Sanna.

– Vi har varken internet eller TV och då blir det jobb istället. Det har varit väldigt bra, fortsätter Cathrine.

Litografiska verkstaden har en lång tradition av samarbete med internationella konstnärer och institutioner. Utbytet utvecklar även de som bjuder in influenserna utifrån.

– Det är tankeväckande att de på konstnärsskolan i Oslo har satsat väldigt mycket på en väldigt flott grafikverkstad, medan våra institutioner här tenderar till att inte skaffa någon professur i det grafiska hantverket eller att bygga upp nya verkstäder. Det kan påverka framtiden vad gäller konstnärlig uttryck och var de konstnärliga skolorna har att erbjuda de som examineras ut efter fem år. Det kommer påverka grafiken i Sverige. I Norge har man en bra och gedigen satsning, säger JM Schmidt.