Vid P4 i Skövde har informatören Boris Karlqvist från Älgskadefondsföreningen ställt upp en viltolyckssimulator i ett släp och med uppstoppade vilda djur utanför. En påminnelse om vilken risk det innebär att kollidera med dessa djur, ett vildsvin väger 100-150 kilo och en älg 200-550 kilo. Ett vildsvin med en mankhöjd på 90-110 centimeter når ända upp till bilens torkarblad - en älgs mage börjar i stället vid torkarbladen.

Flest viltolyckor i Falköping

Viltolyckor 2016:

# Falköping: 319 totalt. 25 älg, 279 rådjur och 15 vildsvin.

# Skö..

Flest viltolyckor i Falköping

Viltolyckor 2016:

# Falköping: 319 totalt. 25 älg, 279 rådjur och 15 vildsvin.

# Skövde: 238 totalt. 29 älg, 246 rådjur och 8 vildsvin.

# Lidköping: 213 totalt. 30 älg, 177 rådjur och 6 vildsvin.

# Tidaholm: 171 totalt. 20 älg, 123 rådjur och 28 vildsvin.

# Mariestad: 161 totalt. 13 älg, 143 rådjur och 5 vildsvin.

# Skara: 137 totalt. 12 älg, 108 rådjur och 11 vildsvin.

# Hjo: 130 totalt. 17 älg, 98 rådjur och 15 vildsvin.

# Mörkertalet är troligen lika stort.

Källa: Nationella Viltolycksrådet och Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU)

I Västra Götaland är det rådjuren som orsakar flest olyckor, precis som i övriga Sverige, men de har sällan en dödlig utgång. Så jag prövar att möta en älg som orsakar många allvarliga olyckor. Trots att jag vet vad som ska hända när jag sitter i simulatorn är det svårt att reagera tillräckligt snabbt när några älgar dyker upp från ena sidan. Tror ni jag hann tänka på att sikta på älgens bakben...? (för att inte djurkroppen ska ramla ned över bilen)

— Syftet med simulatorn är att man ska få sig en tankeställare hur snabbt ett vilt dyker upp och hur man ska bete sig. Vi gör det för att rädda liv, säger Boris Karlqvist som besöker marknader och mässor över hela landet för att minska antalet viltolyckor.

Sänk farten

Han poängterar att sikten och underlaget styr hur fort du ska köra.

— Lyft blicken från vägbanan och speja av din omgivning. Sänk farten, det är bättre att komma 5-6 minuter försent än inte alls, säger han.

Ett annat tips är att läsa av naturen. Det är extra viktigt att vara uppmärksam vid ställen där djuren passerar för att till exempel kunna gå och dricka i en sjö på andra sidan vägen. Kanske finns det ett majsfält där djuren äter för att sedan gå och dricka på annat håll?

Stress förvärrar

Många faktorer påverkar vår körning: vad vi har i tankarna och att telefonen används- många sms:ar.

— Ofta är vi stressade, men stressen gör inte att reaktionstiden blir kortare - tvärtom. Många tror också att de är bättre förare än de är.

Viltolyckorna ökar

Varje dag sker över hundra viltolyckor i Sverige och 5-10 personer dör varje år. Många skadas svårt, de senaste 10 åren har 56 stycken fått allvarliga skador varje år.

Viltolyckorna ökar och det har två orsaker enligt Boris Karlqvist:

— För det första så upplever jag att vi i dag har en tuffare och stressigare trafikmiljö. För det andra är viltstammen stor, vildsvinen har till exempel blivit fler. Men naturligtvis finns det lokala skillnader.

Många olyckor med grävling

Det finns annat vilt som är inblandat i olyckor, som grävling, räv och hare. Det finns dock ingen plikt att anmäla för den som kör på ett sådant djur. En undersökning från Sveriges Lantbruksuniversitet visar att cirka 30 000 olyckor med grävlingar förekommer varje år. Skulle du köra på ett av dessa djur är du skyldig att det avlider och att ta bort det från vägen.