Peter Tieleman en ganska vanlig Skövdebo. Han är 57 år, jobbar på Volvo. Bor i hus med sin fru och dotter, ägnar fritiden åt diverse träning och Volvo Motorklubb. Till fysiken är han lång och lagom slank. Möter man honom på gatan ser man helt enkelt en normal man.

Hade man träffat Peter för tio år sedan hade man däremot sett en annan person. Då var han nästan 20 kilo tyngre och vägde in gott och väl över 100 kilo. Tidigare i livet hade han inte varit tjock, men när han slutade snusa och röka tog viktuppgången full fart.

En bild på Peter innan han gick ner i vikt, där det syns att han är betydligt rundare i ansiktet än nu. Någon bild i helfigur har han däremot inte kunnat vaska fram. – Jag var inte pigg på selfies när jag var yngre, konstaterar Peter med viss självironi.
Foto: Privat

– Jag började väl äta lite mer sötsaker samtidigt som ämnesomsättningen ändrades lite med åldern, förklarar Peter viktökningen.

Till sist, 2008, hade han fått nog. Det var för många kilon att bära på. Här skulle bantas.

– Jag började på det klassiska viset, genom att äta mindre och börja träna, men det var inget roligt. Jag gick bara omkring och var hungrig och det gav heller inte tillräckligt viktmässigt, berättar Peter, som istället gick upp ett par kilo extra när han skulle börja äta som vanligt igen.

Nästa steg blev istället LCHF-metoden, som Peter beskriver som ”jättetrevlig” och som ledde till att han gick ner lite grand, men som gav ett nytt bakslag när han skulle gå tillbaka till den normala kosthållningen.

– Då ökade jag lite igen, konstaterar Peter, som därefter även testade lite 5:2-diet, bara för att konstatera att det inte var något för honom.

Annons

Under resans gång hade hans fru börjat prata om Viktväktarna, men Peter var inte redo. Julen 2014 blev dock en brytning och i januari 2015 anmälde han sig på kontoret i Skövde.

– Jag trodde jag skulle klara det själv, men det gjorde jag inte. Jag hade helt enkelt inte kunskap om hur många kalorier jag fick äta och hur ofta jag skulle äta och jag åt även fel mat, säger Peter.

Inledningsvis tecknade han sig för ett halvår. För det fick han bland annat en app med instruktioner och tillgång till recept. Han satte även upp ett mål för sin viktnedgång. Sen satte han igång.

Och si, den här gången gick det bättre. På bara ett halvår rasade kilona. Från januari till juni 2015 gick han ner 17 kilo genom att äta rätt och lära sig förhållandet mellan intag och behov, samt med regelbundna vägningar som kontrollpunkter. Därefter droppade han ytterligare två kilo av bara farten, och landade slutligen in på en matchvikt på 85 kilo.

– Det var en kamp i början, men det blev en stor nedgång när det väl kom igång. Jag gick också mycket på spinning för att bränna fettet, vilket gjorde sitt till att det gick så snabbt, konstaterar Peter.

– När jag var klar gav jag bort hela min garderob. Det var en skön känsla och en bra belöning för den insats jag gjort, tillägger han.

Efter att kilona försvunnit var det dags för nästa moment. Vikten skulle stabiliseras på den lägre nivån, vilket kan vara nog så svårt.

– När jag nått min målvikt fick jag sex veckor på mig att bevisa att jag klarade av att hålla vikten plus, minus två kilo, säger Peter.

– Under den perioden gick han hos oss en gång i veckan och fick lära sig att äta på ett sätt så han höll vikten och fick en trygghet i det, berättar Annelie Jonsson på Viktväktarna.

Uppenbarligen fungerade konceptet väl för Peter. De sex veckorna gick bra och därefter har han hållit sin idealvikt utan större problem. Han har dock haft fortsatt stöttning hos Viktväktarna i form av ett besök var tionde vecka.

– Jag är där för att visa att jag håller min vikt. Utan det stödet skulle jag nog sväva iväg. Annars tycker jag det fungerar bra, säger Peter.

– I dag äter jag allt jag vill, men i rätt mängd. Sen får jag göra vissa val vid olika tillfällen och har valt bort snabbmat och är lite mer skeptisk till skräpmat rent allmänt, säger Peter.

Även träningen har han fortsatt med i större eller mindre utsträckning, men främst för att det är kul och bra för hälsan rent allmänt.

Med sin ganska ”normala” berättelse hoppas Peter kunna inspirera andra som är i samma situation han själv var innan han bestämde sig för att ta itu med sin övervikt på allvar.

– Det är många som tror att man måste försaka så mycket, men jag är ett bra exempel på att det går att hålla vikten utan att göra avkall på det goda, säger Peter Tieleman.