Digitaliseringen och utvecklingen i sociala medier pågår i rask takt. Att hänga med i svängarna är inte helt enkelt.

Då är det tur att det finns experter. Ida Nilsson från Göteborg är PR- och sociala medier-konsult. I torsdags föreläste hon för lokala butiksföreträdare och besöksnäringsföretag på nystartade Gasverket Restaurang & Bar.

— Som företagare idag måste man tänka digitalt hela vägen, från produkt till kundtjänst. Det handlar om att kunna erbjuda en digital helhetsupplevelse, säger Ida.

Svårt att nå ut

Ida arbetar som PR-ansvarig på kommunikationsbyrån Change, och driver dessutom det egna företaget Gilla Kommunikation. Under föreläsningen delade hon med sig av flera konkreta tips på hur sociala medier kan användas för att marknadsföra sig på ett smart sätt, locka fler kunder och sälja mer.

Annons

— Att nå ut i sociala medier kan vara svårt, eftersom överflödet av information är så stort. Mitt tips för att sticka ut är att väcka känslor. Människor gillar människor. Våga visa upp er!

Ida påtalade också att det som delas i sociala medier kan få stor spridning.

— Det ni skriver eller gör i era sociala medier kan definitivt komma upp på agendan i de stora medierna.

"Mer medvetna"

En konsekvens som digitaliseringen medfört är nya köpbeteenden bland konsumenterna.

— Som konsument är man oerhört medveten och påläst idag. Folk köper inte vad du gör, utan varför du gör det. Vi vill ha en story och en mening. Alla företag har en story, en historia, och i historien finns värdegrunder som är värda att lyfta fram.

Ida slog också ett slag för rörlig bild, som ett nytt och effektivt sätt att marknadsföra sig på.

— Idag kan vem som helst spela in en film. Det är ett jättebra sätt att nå ut och skapa en personlig relation till sina kunder.

— Man behöver inte vara ett stort företag eller ha en stor budget för att lyckas i sociala medier, bara man tänker på rätt sätt, avslutar Ida.