Fotografen Jesper Anhedes senaste verktyg är virtuella turer i 360-grader. Nu kan du se ett exempel på hans fotokonst i en virtual reality-upplevelse från Hjo. Högt över hustaken svävar betraktaren och betraktaren kan styra horisonten runt, uppåt och neråt, zooma in och klicka på vissa punkter för att få en närmare bild eller mer information.

– Jag fotograferar först med en kamera åt alla håll från en punkt, sedan lägger jag ihop de bilderna och skapar en sfärisk bild. Den bilden lägger jag därefter in i ett program för att skapa virtuella turer och lägger sedan in information, ljud, videos, intressepunkter, kartor och kopplar samman flera bilder där varje bild skapar en scen.

Snabb förflyttning

Genom ett klick på en symbol bortåt Skövde förflyttas betraktaren blixtsnabbt dit för att se hur den staden ter sig från ovan.

Till bilderna över Hjo och Skövde har Jesper använt en drönare som kameraplattform, men han fotograferar ibland också från helikopter. Det går även att göra de virtuella turerna från marknivå.

– Idén med en virtuell tur är att skapa en interaktion mellan tittaren och destinationen som presenteras. Det är ett bra sätt för till exempel besöksnäring att visa upp ett område med dess utbud i form av aktiviteter, boendemöjligheter, naturområden och så vidare, säger Jesper.

– I och med att tittaren själv kan styra så blir det mer interaktion och mer koppling mellan plats och tilltänkta besökare, säger Jesper som har tre olika virtuella projekt på gång i Skaraborg just nu.

Klicka här för att se den virtuella flygturen.

De virtuella turerna är tänkta att användas som dokumentationsunderlag för forskning eller för organisationer som vill bjuda in gäster att titta runt i en byggnad eller på ett område, utan att de behöver resa dit.

Stor bredd

Annons

Jesper Anhede är reklamfotograf med fokus på destinationer. Han är baserad i Hjo men arbetar internationellt, fotograferar, filmar och gör livesändningar.

– Jag försöker alltid använda senaste tekniken för att hjälpa mina kunder att nå ut, sälja mer, informera eller vad deras syfte nu kan vara, säger han.

Jesper har gjort sig känd som resefotograf och har publicerats i över 1 000 olika tidningar, nyhetskanaler och TV.

– Men nu försöker jag ändra fokus till att dels fotografera mer för företag på hemmaplan i Sverige och dels byta mina uppdrag på lyxdestinationer mot att göra jobb åt hjälporganisationer.

– När man har rest så mycket som jag har gjort så är inte själva resandet så spännande längre. För min del så är jag hellre ute och vandrar i skogen på Billingen, än på en lyxresort på Maldiverna. Det finns en viss problematik med hur vi reser idag, hur lyxdestinationer kanske inte alltid tar hand om sina anställda och miljön runt omkring på det sätt de borde, säger Jesper.

Han har nu varit med Världens Barn i Senegal och besökt Rädda Barnens projekt för att motverka omskärelse av unga flickor, våld i hemmet och barnäktenskap.

– Vad det gäller mitt arbete åt hjälporganisationer så känner jag att jag har en kunskap som de har nytta av, och som gör att jag känner att jag gör något vettigt av min tid. Världens Barn och Rädda Barnen gör ett otroligt viktigt arbete som verkligen gör skillnad mellan liv och död för en stor mängd utsatta människor.

Bilderna och filmerna från Senegal kommer i dagarna att visas på SVT inför insamlingen Världens Barn.

– Filmerna ska användas som så kallade kvittofilmer i SVT för att visa hur de insamlade pengarna kommit till användning.

– Jobben åt hjälporganisationer är i de flesta fall en ren förlustaffär, då jag får oftast får betala allt själv, men känns väldigt meningsfullt, säger Jesper Anhede.