Studien, som genomfördes under april och bygger på 2 222 intervjuer, visar att av alla sätt att resa så är SJ-tåget sämst. SJ får efter undersökningen ett kundnöjdhetsindex på 55,9 - vilket kan jämföras med bussalternativen Nettbus4You och Nettbus Express som hamnar på ett index på 74,9 respektive 72,1.

Den viktigaste aspekten för resenärerna är enligt undersökningen hur man hanterar störningar och förseningar.

– Även om både SAS och SJ har en hög andel förseningar så lyckas SAS mycket bättre med informationen i samband med försening vilket inte SJ gör. Just information är en utmaning för många bolag vilket man kan tycka är lite märkligt med avseende på alla typer av kommunikationskanaler kunder nås via i dag, skriver Johan Parmler, vd på Svenskt Kvalitetsindex, i ett pressmeddelande.

Just SAS, och även flygbolaget BRA, ligger relativt bra till när det kommer till kundnöjdhetsindex där SAS ligger på 69,7 och BRA på 70,0.

Det är femtonde året i rad som Svenskt Kvalitetsindex mäter och analyserar hur svenska inrikesresenärer upplever sina resor med buss, flyg och tåg. I årets undersökning uppger kunderna också att hållbarhet är viktigt, men när det kommer till att själv välja ressätt väger både kortare restid och bekvämlighet tyngre än att välja ett miljövänligt alternativ.