Socialtjänsten i Tidaholm är en föregångare när det kommer till att göra sig tillgänglig via nätet. Idén till en chatt väcktes redan för ett par år sedan då socialchefen Bengt Höglander deltog i ett seminarium i Stockholm. Han fick då ta del av hur Stockholms socialtjänst använder sig utav internet som kommunikationsmedel.

— Jag tänkte att det är något som vi borde anamma i Tidaholm också, berättar Höglander.

En comeback

2015 lanserade Tidaholms kommun en chatt med socialtjänsten riktad mot barn och unga, men ganska snart tvingades man till en paus.

Nu är chatten tillbaka - öppen för både ung och gammal.

Annons

Varje onsdag mellan 14 och 17 finns två medarbetare på plats vid datorerna för att vägleda människor i alla möjliga frågor.

— Vi finns som en första kontakt för stöd och råd kring eventuella bekymmer. Den som chattar kan vara helt anonym, berättar Anna-Lena Rydberg, som är en av dem som kommer att svara på tidaholmarnas frågor.

Inga frågor diskas

Chatten hittas via direktlänk på kommunens hemsida, och i den kan man skriva om vad man vill. Ingen fråga är för stor eller för liten. Det kan till exempel handla om utanförskap, relationer, missbruk eller hur man har det hemma.

Förhoppningen är att sänka tröskeln för dem som är i behov av stöd.

— Vi vill göra det lättare för barn och unga - men även vuxna - att komma i kontakt med socialtjänsten. Det här är ett sätt för oss att öppna upp och blir mer tillgängliga. På så vis hoppas vi också kunna ge stöd i ett tidigt skede, säger Bengt Höglander.

Har marknadsförts

För att nå ut till målgruppen har Tidaholms kommun bland annat publicerat en film om den nya chattfunktionen på sin egen Facebook-sida. Filmen har över 20 000 visningar. Man har även affischerat på olika ställen i stan.

— Vi hoppas att folk ska utnyttja den här möjligheten. Vi tror absolut att det finns ett behov, avslutar Höglander.