Han började tidigt spela teater för kamraterna, men första gången han på allvar stod på scenen var hos Revymakarna i Skövde 2004. Men då hade han bevittnat många av Teaterbovens föreställningar i hemstaden och hade dem som idoler.

– Det var en stor upplevelse att åka till Skövde från Falköping och spela på helgerna. Man fick verkligen anstränga sig, konstaterar Klas.

Han har anknytning till flera städer i Skaraborg, född i Skövde, uppvuxen på Annedalsgatan i Falköping och gick gymnasiet i Skara. Just nu regisserar han dessutom med Labbåsrevyn i Tidaholm.

Lysekil i sommar

Men ska han koppla av blir det gärna Lysekil.

– Min morfar köpte ett hus där, jag är kusin med sångerskan Cecilia Kallin och vi träffas fortfarande där varje sommar, fortsätter Klas.

Han var regiassistent för Svarte Orm på Intiman, men några kanske känner igen honom från helt andra roller.

Men en tid har det alltså varit film i fokus och Klas har även varit med i adventskalendern på tv.

Klas spelar Jimmy, huvudpersonen Oves granne i filmen En man som heter Ove och det är nog hans mest kända roll. Filmen blev ju dessutom Oscarsnominerad.

Succémusikal

Men nu är det alltså dags för Whoopy Goldbergs succémusikal, som gick upp på biograferna 1992. Sedan dess har den också spelats på olika scener världen över och bland haft stor framgång på Brodway.

– Den har många bottnar. Kärlek, glädje, härlig musik, lite sorg och många roliga scener, menar Klas.

Annons

– Jag tror att det är en av förklaringarna till att den fortfarande håller, vilket även gäller musiken. Det är en salig blandning av disco, härlig gospel och en hel del annat, inflikar Gladys De Pilar.

I musikalen spelar Klas en av de bovar som jagar huvudpersonen tillsammans med två andra kriminella.

Suzanne i musikal

Men på musikalscenen finns också lite otippat Suzanne Reuter. Älskad för Vår tid är nu, Lorry och Fröken Frimans krig. Och mycket annat.

– I första hand anlitar de mig nog för att göra roller med mer tal, men jag kommer att sjunga också, konstaterar skådespelerskan.

Hur känns det att spela med Klas Wiljergård?

– Han är otroligt duktig och dessutom är han mitt största fan, säger Suzanne Reuter och ler.

En tes som skådespelaren kan bekräfta.

– Jag är nog beundrare av ganska många i den här ensemblen, konstaterar han.

Vad fick dig att hoppa på den här satsningen?

– Jag har tidigare mest hållit mig bakom scenen eftersom jag har haft lite scenskräck, men i somras kom jag över det. Och vem känner inte trygghet i en sådan här ensemble, menar han.

Handlingen

Handlingen i korthet: Dåtidens funk och disco fängslar sångerskan Deloris (Gladys), som drömmer om att bli en ny Donna Summer. Men hon blir istället vittne till ett mord.

– Det är min pojkvän som utför det, berättar sångerskan.

Polisen övertalar Deloris att vittna i utbyte mot skyddad identitet. Hon hamnar som nunna i ett kloster, där en syrlig abbedissa (Suzanne) blir hennes chef.

Vansinne

Livet som nunna driver Deloris till vansinne. Dessutom har intresset för kören rasat den senaste tiden och under ledning av Syster Maria Lazarus sjunger kören så falskt att bänkarna gapar tomma. Utan kollekt och besökare hotas verksamheten.

Tillsammans med sina klostersystrar byter Deloris ut körens repertoar. Nunnornas andliga sånger övergår till både disco och funk, vilket inte abbedissan tänkt sig.

Men då är det redan försent.

Gudstjänsterna är fullsatta när nunnekören tar ut svängarna.

– Det här är en musikal fylld av kontraster och det är en stor del av framgångskonceptet. Dessutom hade jag aldrig trott på dem om någon sagt att jag skulle spela två komiska musikaler på raken för fem år sedan. Men jag ser det som en rolig utmaning, konstaterar Gladys De Pilar.

Sångerskan menar att huvudrollsinnehavaren kommer in som en nattklubbsdiva, men lämnar klostret som något helt annat. Påverkad av allt hon fått uppleva.

Projektet Ghost

Det är inte heller första gången Gladys arbetar med Klas.

– Han var biträdande regissör när vi satte upp Ghost och då såg jag att han hade fallenhet för det också.

– Åker ni upp från Skaraborg till Stockholm för att se en musikal tror jag den här passar alldeles perfekt, konstaterar Klas Wiljergård.

Han har ytterligare ett stort projekt på gång nästa vår.

– Men det kan jag tyvärr inte berätta om just nu.

Fotnot: Biljetterna släpps 12 mars och premiären är den 11 september.

Läs en man som heter Ove

Läs Klas håller i trådarna på Labbåsrevyn