I början av augusti varnade Tidaholms Sparbank sina kunder för bedragare. Men försöken att lura bankens kunder på pengar har inte upphört.

I måndags fick banken under kort tid flera samtal från kunder, och ett från en anställd, där bedragare ringt upp, utgett sig för att vara personal på banken och bett tidaholmare att öppna sitt BankID.

– Inom loppet av tio minuter var det flera som ringde och berättade att det ringt personer för att lura av dem deras koder. Och en av våra anställda hörde ju att det inte var en arbetskamrat som ringde, berättar Jan Blennow, VD på Tidaholms Sparbank.

Banken varnar nu återigen för att lämna ut sina koder till personer som ringer. Och Blennow betonar att ingen från banken ringer samtal där en kund ombeds lämna ut en kod eller öppna BankID.

– Det gör vi aldrig. Det är inte tänkbart.

Har ni gjort något för att försöka motverka bedrägeriförsöken?

– Vi har ju hela tiden en diskussion om hur vi ska kunna motverka det här. Nu har vi information ute på vår hemsida och i bankens app där det står att vi inte ringer upp och ber om att folk ska lämna ut sin kod eller att öppna ett BankID för att pengar ska kunna föras över.

Annons