Många föräldrar köper en mopedbil till sina barn för att ungdomarna själva ska köra till och från träningar och kompisar. Det är ett säkrare fordon än mopeder.

Men försäkringsbolaget If varnar för nu för mopedbilarna.

För första gången finns statistik över olyckorna.

– Olyckorna är ofta allvarliga, mopedbilen demoleras totalt och föraren blir inte sällan fastklämd, säger Johan Granholm, motorexpert på försäkringsbolaget If i ett pressmeddelande.

De väger en tredjedel av en riktig bil, saknar inte sällan airbag och har en ”undermålig” kaross av aluminium och plast.

– Krocksäkerheten är usel, påpekar Johan Granholm.

Till skillnad från moped färdas mopedbilen bland vanliga bilar. Enligt If är det en annan orsak till olycka.

En mopedbil får ha en topphastighet av 45 kilometer i timmen – men körs på allmänna vägar där övrig trafik har en hastighetsbegränsning på upp till 100 kilometer i timmen.

”Det skapar frustrationer i trafiken och fler farliga omkörningar som leder till olyckor”, enligt Johan Granholm.

För att köra i vanligt trafik med den krävs bara EU-körkort, det vill säga tolv timmar varav fyra är praktisk körträning.

”Vår starka rekommendation är att man inte släpper iväg sina ungdomar i en mopedbil”, menar Johan Granholm.

Körregler, trafikmärken och säkerhetstänk måste först sitta i ryggmärgen, menar han.

Annons

Mopedbilarna blir allt vanligare i Sverige, totalt finns cirka 10 000 ute på landets gator.

Mopedbilar

Skadade bilar:2016 = 60 vagnskador2017 = 110 vagnskador2018 (t.o.m. 31 juli) = 85 vagnskador

..

Mopedbilar

Skadade bilar:2016 = 60 vagnskador2017 = 110 vagnskador2018 (t.o.m. 31 juli) = 85 vagnskador

Personskador:2016 = 262017 = 632018 (t.o.m. 31 juli) = 60

Källa: If