Viktor är född och uppvuxen i Väring och bor numera i Stöpaskogen, några kilometer nordost om Skövde. Har alltid varit intresserad av motorer och fordon som rullar. Tidigare tränade och tävlade han i enduro. Se blev det mer fokus på bilar och lastbilar efter att han tagit körkort som 18-åring.

– När jag tagit körkort köpte jag min första bil och då växte bilintresset. Jag började putsa och bygga på den och märkte att det var roligt, konstaterar Viktor.

Redan som liten älskade han också stora amerikanska pickuper. Det ledde till att Viktor skaffade en första Dodge som han byggde om efter eget huvud och som var klar för sex år sedan. Nu är han inne på sitt andra exemplar av det amerikanska märket. Den historien tar sin början på allvar i april 2017, då Viktor fick tag på sin nya ögonsten i Tyskland.

Vid det laget hade han letat ett tag för att få tag på precis det han ville ha. Sökbilden var nämligen ganska specifik. Det skulle vara en Dodge Ram 2500 med manuell växellåda och den största Cumminsmotorn på 6,7 liter. Framförallt var det svårt att få tag i ett exemplar med manuella låda, eftersom det oftast sitter automatlådor i amerikanska fordon.

– Jag hade kollat efter objekt både i USA och Kanada utan att hitta något. Sen såg jag en annons i Tyskland om den här, som fanns i Lünen, berättar Viktor.

– Jag och min kompis Mats hoppade i bilen i stort sett omgående och drog 150 mil enkel väg bara för att kolla. Där fanns precis den bil jag ville ha, så vi tog med den hem med en gång, tillägger han.

Annons

När Viktor köpte pickupen var den helt i originalutförande. I sin nya form har den tydliga drag av så kallade monstertruckar, vilket tar sig uttryck i bland annat kraftigare däck och en rejält tilltagen markfrigång.

– Höga bilar och jättehjul, det är den speciella stilen jag tycker om och har grottat in mig på, konstaterar Viktor.

Arbetet med omgörningen påbörjades i princip direkt efter att pickupen hämtats från Tyskland. Inledningsvis bestämde Viktor hur den skulle se ut i färdigt skick. Därefter började han beställa delar.

– Först var allt strippat, sen köpte jag de specialtillverkade hjulen och plockade därefter på delar allt eftersom. Det finns inget färdigt paket att köpa utan man får börja med en del och sedan gå vidare bit för bit och göra justeringar, berättar Viktor.

Han konstaterar att en del fanns att köpa färdigt, medan han fick tillverka andra delar själv.

– Fjädrar har jag beställt, medan hela chassit är hemmabyggt. Sen har pappa hjälpt mig och lackerat det hemma i ladugården. Det enda som är original är hjulaxlarna, annars är allt utbytt och specialtillverkat, berättar Viktor.

– Jag har också byggt avgassystemet som är kromat och högglanspolerat. Det har jag lagt ner fruktansvärt mycket tid på. Jag har format rören efter eget huvud och sedan polerat dem för hand.

Viktor har också trimmat motorn. Med hjälp av ett annat avgassystem och insug samt en trimbox med olika steg, ger den nu 560 istället för 360 dieselhästar, som är original.

Alla delarna som behövt köpas är importerade från USA. Viktor berättar att det krävdes en hel del arbete för att få till allt, men att tidplanen höll, trots en del orosmoment.

– Jag har haft mycket hjälp bland annat av en amerikansk sponsor, som har fixat fram mycket åt mig. Lite oroligt blev det då USA drabbades av en hel del översvämningar under en period. Det gjorde att jag fick vänta på en del delar, säger Viktor.

När Viktor påbörjade ombyggnaden bestämde han sig för att den skulle vara klar till årets Elmiautställning i pingsthelgen, vilket också lyckades.

Väl där fick han lön för allt slit. I hård konkurrens blev hans Dodge juryns val i hall B i konkurrens med nio andra finalister. Därefter vann han pickup-klassen vid Big Power Meet i Lidköping där ett par tusen bilar fanns utställda över helgen.

– Det var riktigt häftigt att vinna i Lidköping, men den största segern var på Elmia, medger Viktor.

Men pickupen är inte bara ett utställningsfordon. Viktor använder den även till vardags. I somras blev det bland annat en rejäl semestertripp till Norge och totalt under 2018 har den rullat nästan 900 mil.

– Eftersom det varit ett ganska intensivt år hade jag bestämt mig för att jag skulle använda bilen och bara njuta av den när allt var klart.

– Att kunna bygga en sådan här bil, åka på utställningar med den, men samtidigt använda den som vanligt. Det är det som är grejen, man får en speciell glöd när man kör sin egen bil som man själv byggt, förklarar Viktor.

Körning på saltade vintervägar är däremot inte aktuellt. Så här dags står den Dodgen istället i garaget och finslipas inför nästa säsong.

– Det handlar om att göra allt lite bättre. Sen kommer jag att putsa en hel del på den också, säger Viktor med ett leende.

Och han kommer garanterat att ha kvar den ett tag framöver.

– Jag vågar inte sälja den för då skulle barnen bli ledsna. Sen får vi se vad som händer. Suget finns där att göra något annat och jag har många idéer i huvudet. Bland annat är jag sugen på att göra något med en äldre modell nästa gång, kanske en 50-talare, funderar Viktor Svensson.