Annons
Vidare till vastgotabladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Äldre i Skaraborg varnas – bedragare lurar dem att föra över sina pengar: ”Det är så otroligt omoraliskt”

Skyddsåtgärder för att tjuvar och bedragare inte ska komma åt bankkonton är något som bankerna kontinuerligt kan arbeta med. Men när bedragarna vinner kundernas förtroende och får dem att själva föra över pengar är läget betydligt svårare.

Den senaste veckan har Sparbanken Skaraborg fått in ett flertal rapporter från kunder som blivit uppringda av bedragare. Personerna i fråga har uppgett sig för att vara från banken eller annan myndighet, och har påstått att kunden blivit utsatt för bedrägeri. För att skydda sina pengar säger bedragarna att kunderna måste flytta dem till "säkra" konton, via säkerhetsdosa, swish eller mobilt bank-ID. Ibland påstår de också att kundens säkerhetsdosa måste förnyas.

Vanligtvis får Sparbanken Skaraborg ett antal samtal av den här arten i månaden, men bara under torsdagen den här veckan har det kommit in fem samtal om misstänkta bedrägerier.

– Sedan i måndags har vi sett ett otroligt ökat antal försök. Det skär i hjärtat, och troligtvis finns det också ett stort mörkertal, säger Mirjam Stolpe Karlsson, säkerhetschef på Sparbanken Skaraborg.

Kunderna som hittills blivit drabbade har bott i Skara, men Stolpe Karlsson misstänker att bedragarna systematiskt kommer att arbeta sig vidare till andra kommuner. De drabbade kunderna är födda mellan 1939 och 1941.

– Det är många som har reagerat och hört av sig. Men tre av tio har ändå blivit lurade och då rör det sig om ganska många. Det är så tråkigt när det drabbar äldre som har sparat ihop pengar att leva på sina sista år, och så försvinner alltihop, säger hon.

Hur mycket pengar det handlar om beror på hur mycket kunden har på kontot. Får bedragaren kundens förtroende för att det nya kontot är säkert kan kunderna till slut luras till att föra över allt de har.

Banken kan få varningar via sina system, om det helt plötsligt görs stora transaktioner. Då kan de lyckas stoppa pengarna från att nå bedragaren, men det är inte alltid de hinner innan pengarna har flyttats vidare.

– Förr har de velat begära koder och mobila bank-ID, men nu får de kunderna att göra överföringarna själva. Då är det inte mycket vi kan göra, utan vi kan bara be folk att vara försiktiga.

Banken begär aldrig ut koder eller ber kunder om att logga in. Den som får ett samtal där man ombeds göra en överföring ska ta kontakt med den bank eller myndighet som personen uppger sig ringa ifrån, samt anmäla försöket till sin bank.

Att bedrägerierna är igång är något som upprör, och från banken vill man varna så många som möjligt.

– Det är så otroligt omoraliskt. De som gör det här har ingen respekt för äldre människor och jag blir förvånad över hur vissa kan vara så känslolösa, säger Mirjam Stolpe Karlsson.