Annons
Vidare till vastgotabladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ännu en rekordmånad för Jula – spräckte miljardvallen i juni

Julas försäljning sätter rekord efter rekord under coronapandemin. För första gången landade den sammanlagda försäljningen på över en miljard svenska kronor under en enda enskild månad.

– Att vi passerar miljardvallen i juni är givetvis mycket glädjande, säger vd:n för Jula Joachim Frykberg i ett pressmeddelande.

Den totala försäljningen i juni landade på drygt 1 047 miljoner kronor. Jämfört med samma period förra året är det en ökning med cirka 33 procent. Jula redovisade rekordförsäljning redan för maj månad med en omsättning över 900 miljoner kronor, ett rekord som dock visade sig bli kortvarigt.

Försäljningsrekordet i juni kan härledas till flera samverkande faktorer enligt Jula. Bland andra sommarvärmen och coronapandemin.

Under coronapandemin har en stor andel av befolkningen varit hemma i större utsträckning än normalt. Nu planerar många även för en semester på hemmaplan, vilket gynnar den typ av handel som Jula bedriver.

– Vi kan konstatera att vi träffar rätt i våra sortiment även denna månad. Med värmen ser vi en stark omsättningsökning i sortiment med exempelvis pooler och fläktar. Men vi går fortsatt starkt även i kategorier som elverktyg, handverktyg och maskiner, trädgårdsredskap och trädgårdsmaskiner, el- och belysningstillbehör, arbetskläder och arbetsskor, säger Joachim Frykberg i pressmeddelandet.

Under coronapandemin har Jula även sett en stark tillväxt i försäljningen av träningsredskap och cyklar.

En tydlig framgångsfaktor under coronakrisen har även varit Julas centrallager i Skara, Norra Europas största.

– Kapaciteten som finns i centrallagret har varit väldigt värdefull under coronakrisen. Vi har haft möjlighet att ta hem mycket stora volymer, vilket inneburit att vi inte fått några nämnvärda störningar i våra leveranser. Vilket i sin tur gett oss förutsättningar för bra försäljning, säger Joachim Frykberg.