Annons
Vidare till vastgotabladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Branddrabbade i Södra Ryd får fortsatt hjälp

 
Storbranden i Södra Ryd
Visa alla artiklar

I väntan på mer långsiktiga besked om vad som ska hända efter branden i Ryd får hyresgästerna hjälp av kommunen och fastighetsbolaget för att lösa det akuta läget med boende och andra problem.

Efter branden i flerfamiljshuset på Timmervägen stod många människor utan permanent boende och har även behov av annan typ av hjälp. Nu jobbar fastighetsbolaget Balder och kommunens socialtjänst med att bistå dem som drabbats i väntan på vad som ska hända i ett längre perspektiv.

Läs mer: Allt om storbranden i Södra Ryd

Förra veckan hölls ett möte för de drabbade och ett 50-tal personer hade hörsammat inbjudan. Enligt Sandra Nilsson på Balder gick mötet lugnt tillväga och hon benämner situationen som ”bra efter omständigheterna”. De vanligaste frågorna från deltagarna gällde boende och ägodelar.

– Vi är tacksamma att polis, räddningstjänst, försäkringsbolag, kommunen med flera varit på plats och tagit ett stort ansvar och svarat på hyresgästers frågor. Vi är också rörda över det fina engagemang Skövdeborna visar, konstaterar Sandra Nilsson i en skriftlig kommentar.

När det gäller boendesituationen fick ett antal hyresgäster bo på hotell även under den andra natten. En del valde i sin tur att fortsätta bo hos släkt eller vänner medan några hyresgäster fick hjälp med boendet av socialtjänsten och så kommer det av allt att döma att se ut för många av de drabbade även nu under denna vecka, vecka 4.

Hur jobbar ni med den fortsatta tillfälliga lösningen och kan du nu säga hur länge ni bedömer att den behöver pågå?

– Vi arbetar tillsammans med socialtjänsten, försäkringsbolag och kommunen och känner oss trygga med att kunna säkra alla hyresgäster tillfälligt boende, berättar Sandra Nilsson.

Beroende på tidsaspekten och scenario; vad kan det bli för lösningar i ett längre perspektiv?

– Det får vi ta beslut om när vi vet hur tidsscenariot ser ut.

Hur långt sträcker sig ert ansvar i tid gentemot hyresgästerna?

– För oss är våra hyresgästers välmående det viktigaste just nu. Vi är beredda att ta det ansvar som krävs för att lösa den här situationen efter bästa förmåga.

Ni har haft ett möte med Räddningstjänsten och försäkringsbolag. Utifrån den information som framkom då; har ni redan nu dragit några slutsatser om vad som ska hända med huset?

– Planen för fastigheten och tillbakaflytt kommuniceras till våra hyresgäster på fredag, säger Sandra Nilsson.

Från kommunens sida konstaterar Lena Friberg, chef för sektor socialtjänst att det handlar om ett 20-tal personer som befinner sig i den mest utsatta situationen, vilket innebär att de saknar både inkomst och försäkring. Dessa får nu all hjälp de behöver av kommunen.

– I alla lägen har individen ett eget ansvar att lösa sin egen situation, men i de lägen de inte har möjlighet att göra det går kommunen in och hjälper till, säger Lena Friberg.

– Vi har gjort en individuell plan och sett över behovet hos de här personerna. Saknar de inkomst behöver de försörjningsstöd, men andra behöver också hjälp med boendet, tillägger hon.

Kommunen hade även personal i tjänst under helgen för att finnas till hands för dem som kunde behöva hjälp.