Annons
Vidare till vastgotabladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

De hoppas att tidaholmarna ska inse värdet av den lokala handeln

 
Coronaviruset 2020
Visa alla artiklar

Ovissheten är stor bland Tidaholms handlare, men också hoppfullheten om att tillsammans kunna vända den negativa utvecklingen. Många företag anpassar sin verksamhet efter coronavirusets restriktioner och upplever att krissituationen lockat fram tidaholmarnas lokalpatriotism. – Det blir såklart extra tydligt i en sådan här situation, säger Linn Karlsson, ordförande för Tidaholms handel.

Att detaljhandeln har minskat sedan coronavirusets utbrott tycks uppenbart. I rädsla för att själv smittas eller utsätta personer i riskgruppen för fara undviker många att besöka fysiska butiker, så även i Tidaholm.

– De jag har pratat med upplevde att det var väldigt lugnt måndag-tisdag, men att det har blivit bättre sedan dess. Än så länge har det inte skett något jättetapp, även om det såklart är en extremt orolig situation för butiksägare, säger Linn Karlsson, ordförande för Tidaholms handel.

Ida Elf, centrum- och besöksnäringsutvecklare, besökte under torsdagen flera av Tidaholms handlare och bekräftar bilden av en stor ovisshet inför framtiden.

– Mitt samlade intryck är att många känner oro. Vissa kanske klarar denna månaden och nästa innan det börjar bli kritiskt, medan andra kan drabbas hårt redan efter några veckor med minskad handel.

Många butiker försöker att lösa det genom exempelvis hemkörning av varor. På sin egen arbetsplats, Toro Färg & Heminredning, märker Linn att många kommer in för att köpa färg och tapeter utifall de tvingas sitta i hemkarantän.

– Verksamheterna gör allt de kan för att hålla sina lokaler hygieniska. Eftersom att kunderna går ut och in i butikerna på ett annat sätt än i storstädernas köpcentrum så tror jag att smittrisken är relativt låg, men såklart väljer många bort de "sociala" platserna som restauranger och caféer, säger hon.

Butikerna försöker att hitta gemensamma lösningar på situationen och Linn uppmanar folk att vara försiktiga utan att för den delen sluta handla.

– Det som är så fantastiskt med Tidaholm är att folk är så lokalpatriotiska. Det finns en stark solidaritet och gemenskap att man hjälps åt oavsett om det är ett virus inblandat eller inte. Det blir såklart extra tydligt i en sådan här situation. Vill man ha en levande handel i stan så är det här ett bra tillfälle att stötta företagen, säger Linn.

Även Richard Johansson på Hall Medias företagsmarknad har märkt av en oro när han besökt Tidaholms handlare i veckan. För att dra sitt strå i stacken och bidra till att stötta den lokala handeln väljer man därför att under hashtaggen #tillsammansförtidaholm sammanställa vilka tjänster butikerna kan erbjuda i situationen som råder.

– Det är våra kunders kunder som drar sig för att handla just nu, så allt hänger ihop. Tidningen har en enorm räckvidd och eftersom att vi har muskler att nå ut är det självklart att vi vill bidra på det sättet vi kan, säger Richard och berättar att 42 av Tidaholms handels 45 medlemmar lägger upp information under parollen på sociala medier.