Annons
Vidare till vastgotabladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Hellidskolan – skolan som kommunen glömde

 
Perspektiv
Visa alla artiklar

Sommaren är i antågande, den tid på året då vi tidaholmare, likt solen, lyser upp. Nu är tid att umgås med nära och kära och njuta av allt som hör sommaren till. Samtidigt vet vi att ingenting är som det brukar. Jag syftar på den rådande situationen i världen med pandemin i fokus.

I en tid där vi uppmanas att hålla avstånd finns ändå en mindre skara människor i vår lilla stad som försöker minska avståndet och bygga broar inför framtiden. Jag tänker närmast på högstadiets personal och elever på Hökensåsskolan och Forsenskolan.

Vi befinner oss i en stor omorganisation inför hösten då två befintliga högstadium skall bli ett vid nya Hellidskolan. Det är många knutar som skall lösas och samtliga involverade gör sitt yttersta för att få till en bra verksamhet från start. Dock finns en växande oro bland personal och elever då förutsättningarna ständigt ändras. Budgetnedskärningar och flertalet uppsägningar på egen begäran bland befintlig personal, inklusive rektor, bidrar till att öka stressnivån bland personal och elever som är kvar till hösten. Lägg där till att namnbytet, som markerar en nystart för sagda elever och personal, ifrågasätts och smutskastas i media av självutnämnda experter.

Att det ska bli ett högstadium till hösten och att nya högstadieskolan kommer få namnet Hellidskolan är redan beslutat. Man kan således skippa spekulationer och diskussioner kring detta.

Vad man istället kan fråga sig och lyfta till diskussion är hur Tidaholms kommun kan anses vara en attraktiv arbetsgivare?

Kommunen har infört besparingskrav vilket i allra högsta grad påverkar Hellidskolan och den framtida verksamheten. Under vilka abnorma förhållanden skall personal och elever tvingas arbeta ur ett arbetsmiljöperspektiv? I realiteten, för den som inte är insatt, innebär det att Hellidskolan inte har kapacitet att husera flertalet elever då det saknas möblemang. Det innebär vidare att det saknas medel för att fräscha upp befintliga lokaler och installera utrustning som är adekvat utifrån ett pedagogiskt perspektiv.

Den pengapott som utlovades för ombyggnation har minskat bortom förnuft och sans. Personal och elever kommer inte att befinna sig på en skola till hösten utan en byggarbetsplats. Forsenskolan och Rosenbergskolan stoltserar med nya, fräscha och framför allt välkomnande lokaler men Hellidskolan är och förblir skolan som Tidaholms kommun glömde.

Skoltrött lärare

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel