Annons
Vidare till vastgotabladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Högskolorna får öppna – och planera själva: ”Viktigt med dialog”

 
Coronaviruset 2020-2021
Visa alla artiklar

Varje högskola, och andra som har utbildning för vuxna, får själv planera hur återgången till undervisning på plats ska ske.

– Det är viktigt att lärosätet har en dialog med studentkåren, säger Simon Edström, ordförande i SFS.

Beskedet om att utbildning för vuxna tillåts ske på plats från 1 juni ingick i de lättnader av coronarestriktionerna som presenterades av regeringen på torsdagen.

Men det innebär ingen plötslig återgång till "det normala". Det finns ingen förväntan om att högskolor, kommunal vuxenutbildning, folkhögskolor och annan utbildning för vuxna ska ställa om direkt nu på tisdag.

Vissa sommarkurser kanske ställs om från digital undervisning till att hållas på plats. Men i stora drag är siktet ställt mot höstterminen. Nu får varje utbildningsanordnare kavla upp ärmarna och planera.

– Min förhoppning är att universitet och högskolor så snart det är möjligt kommer att kunna återgå till att ha huvuddelen av verksamheten på plats i lokalerna under hösten, säger Matilda Ernkrans (S), minister för högre utbildning och forskning, vid en digital pressträff.

Hon framhåller att högskolorna är självständiga myndigheter, med ansvar för sin egen verksamhet.

– Olika lärosäten kan behöva göra olika bedömningar utifrån sina förutsättningar och Folkhälsomyndighetens rekommendationer, säger Matilda Ernkrans.

De flesta studenter är förstående inför situationen, även om längtan efter att träffas och ha normal undervisning igen är stor. Det tror Simon Edström, som är ordförande i Sveriges förenade studentkårer (SFS).

– Det är inte helt lätt att planera ett helt lärosätes verksamhet, påpekar Simon Edström.

– Vi måste ha förståelse för att alla lärosäten har olika förutsättningar och är i olika situationer, tillägger han.

Men Edström vill också lyfta frågan om hur coronapandemin påverkar högre utbildning på sikt. Kommer hybridundervisning, som är delvis digital, att bli permanent på vissa utbildningar?

Många pekar på att det planeras för det.

– Vi tror att det i så fall kan ställa högre krav på lärarnas kompetens, säger Simon Edström.

Micke Larsson/TT