Annons
Vidare till vastgotabladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Jollyroom stäms av KO – fejkar reor

Jollyroom, Nordens största webbplats för baby- och barnprodukter, stäms av Konsumentombudsmannen. Detta efter att sajten gång på gång fejkat reor och utförsäljningar, enligt KO.

KO säger till TT att sajten Jollyroom missbrukat begreppet rea och utförsäljning. Att man använder ordet som lockbete till att sälja varor trots att det inte rör sig om varken rea eller utförsäljning.

– Vi har haft kontakt med företaget tidigare och det har lovat att rätta till det två gånger, men det har inte skett, säger Daniel Krafs, biträdande KO till TT.

Nu har KO tröttnat. Jollyroom stäms i Patent- och marknadsdomstolen och KO vill att domstolen förbjuder företaget att använda de påhittade reorna och utförsäljningarna som lockbete. Om Jollyroom överträder förbudet ska ett vite betalas, tycker KO.

– Vi vill att domstolen ska förbjuda Jollyroom att använda reabegreppet felaktigt. Däremot vill vi inte att rea i sig ska förbjudas, om den är på riktigt, säger Daniel Krafs till TT.

– Rea är ett klassiskt begrepp som innebär väsentligt lägre priser under en begränsad tid. Inte ett lågt pris under en längre tid, då är det ett nytt ordinarie pris. Men här har Jollyroom brustit, tycker vi.

Konsumentombudsmannen vill dessutom att företaget ska betala en marknadsstörningsavgift på 10 miljoner kronor.

TT har sökt Jollyroom.