Annons
Vidare till vastgotabladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nya beskedet: Då kan hyresgästerna flytta hem igen efter storbranden

 
Storbranden i Södra Ryd
Visa alla artiklar

Nu, en dryg vecka efter den stora branden på Timmervägen i Södra Ryd, kan fastighetsbolaget lämna närmare besked om när hyresgäster kan få flytta tillbaka till sina hem. Enligt den preliminära tidsplanen kan det ta fyra månader att återställa lägenheterna.

Under veckan har fastighetsbolaget Balder och försäkringsbolagen varit i kontakt med hyresgästerna som drabbats av branden på Timmervägen och tecknat korttidsavtal för de tillfälliga boenden som behövs. Tillsammans med socialtjänst och andra fastighetsägare är boendefrågan löst.

Läs mer: Allt om storbranden

Under fredagseftermiddagen håller Balder ett informationsmöte med berörda hyresgäster.

– Vi är imponerade över alla hyresgästers fortsatta lugn. Vi är också tacksamma över samhällets stora engagemang, alla har verkligen slutit upp, säger Sandra Nilsson, marknadsansvarig på Balder, i ett pressmeddelande.

Inga exakta besked kring tidsram för återställningen av huset kan ges just nu utan resultat från skadebesiktningen behöver inväntas. Preliminärt beräknas det ta minst fyra månader att återställa av fastigheten och lägenheterna. Närmare tidsplan kommer att presenteras löpande till Balders hyresgäster.

Ambitionen från Balders sida är givetvis att starta återställningen av fastigheten så snart som möjligt.

– De flesta lägenheter är intakta men luktar rök. Vi tror och hoppas att det mesta av lösöret går att sanera, säger Sandra Nilsson.

Just nu pågår sanering av loftgångar, trapptorn, trapphus och markyta framför fastigheten. När saneringen är klar startar arbetet med att få upp väderskydd på fastigheten. Därefter påbörjas återställning av lägenheterna samt återuppbyggnad av tak- och fasadkonstruktion. Fastighetsbolaget vet i dagsläget inte hur stora kostnaderna blir.

– Vi vill passa på att tacka hyresgästerna kommunen, Skövdeborna, försäkringsbolag, polis, räddningstjänst och alla som engagerat sig i frågan för fint samarbete. När många krafter samlas och hjälps åt så gör det skillnad, avslutar Sandra Nilsson.