Vidare till vastgotabladet.se

Öppet brev: Idrotten behöver kommunernas stöttning i stormen

Perspektiv
Visa alla artiklar

När hela världen skakar av coronakrisen behöver även idrotten stöd för att inte falla isär. Det skriver företrädare för föreningsidrotten i ett öppet brev till Skaraborgs kommuner.

Först vill vi säga: Idrotten i Skaraborg kommer inte ge upp eller frivilligt ge vika för påfrestningarna i coronastormen. När vardagen förändras behövs fasta punkter som idrotten, särskilt för barn och unga. Tränare och ledare kommer nu kämpa ännu hårdare för att utifrån gällande bestämmelser hålla igång träningar och aktiviteter (utomhus när så är möjligt) samt inte minst för att få föreningarnas verksamhet att gå ihop ekonomiskt.

Med coronaviruset som motståndare står hela samhället inför en kris vi inte upplevt tidigare. Vi litar till att myndigheternas råd och regeringens beslut är nödvändiga för att rädda liv och hälsa. Att minska risken för smittspridning är numera första prio också för oss inom idrottsrörelsen. Som del av civilsamhället ska vi ta vår del av ansvaret. Inställda matcher, tävlingar, cuper och evenemang är exempel på försiktighetsåtgärder. Men vi ser också prov på solidaritetshandlingar som att handla mat och mediciner åt äldre. Det arbetet kommer vi framöver intensifiera i samarbete med kommuner, Röda korset och andra civilsamhällesorganisationer.

Även idrottsföreningar drabbas hårt ekonomiskt. När den lokala orienteringsklubben rättar sig efter förbudet mot sammankomster med över 50 personer, då måste den egna vårtävlingen ställas in, med stort intäktsbortfall som följd. När kvarterets kampsportare går miste om chansen att hjälpa till på den vanligtvis så folkrika loppmarknaden, vilka pengar ska då betala hyran till den privata hyresvärden? När matcher inte får spelas, när försäljningen i cafeterian nollas, när det blir svårt att få in aktivitetsavgifter, när lokala företag tvingas dra ner på sin sponsring…

Då måste samhället hjälpa idrotten genom krisen.

Regeringen har beslutat om 500 mkr i akut stöd till större evenemang som tvingats ställa in. Det är bra, men pengarna kommer bara täcka föreningslivets förluster till viss del, och dessutom bara för en begränsad tidsperiod under våren. Det krävs mer. Staten behöver göra sin del, men som vanligt är kommunerna idrottens viktigaste samarbetspartner.

På nationell nivå kommer Riksidrottsförbundet bl.a. ta fram en modell för fyllnadsutbetalning av LOK-stöd, i syfte att kompensera föreningarna för utebliven verksamhet under coronautbrottet. Det vi ser att kommuner kan göra för att hjälpa de omkring 700 idrottsföreningarna i Skaraborg är t.ex:

√ Gratis hyra (samt fri avbokning) av kommunala idrottsanläggningar fram till sommarlovet.

√ Tillfälligt lokal- och anläggningsbidrag för föreningar som hyr verksamhetslokaler av annan part än kommunen (alternativt driftar/äger en anläggning själva).

√ Totalsumman av det kommunala aktivitetsstödet blir minst enligt beslutad budget inför 2020.

√ Direkt ekonomiskt stöd till föreningar som förlorat intäkter på grund av inställda evenemang.

√ Dispens att skicka in av årsmötet godkänd verksamhetsberättelse m.m. då stämmor kan behöva skjutas upp.

Det finns föreningar som står på ruinens brant. Men när vi som företrädarorganisation ställer frågor till en del av våra kommunkontakter väcks ändå hoppet om att vi kan klara det här tillsammans.

Redan nu finns det i vårt område väldigt fina exempel på hur kommuner stöttar idrotten. Tack!

Det är en global kris, men den kräver också lokala samtal och lösningar. Med rätt stöd från den egna kommunen kan idrotten stå stadigt – både nu och i framtiden.

Christer Östholm, ordförande, RF-SISU Västra Götaland

Ing-Marie Andersson, verksamhetschef Skaraborg, RF-SISU Västra Götaland