– Vi är mycket stolta och glada över att få stå som värd för SM-veckan och därmed få möjlighet lyfta fram Skövdes fantastiska föreningsliv. Satsningen stärker Skövde som idrotts- och besöksstad och visar på att vi har ett etablerat och rikt idrottsliv, säger Katarina Jonsson (M) kommunalråd och ordförande i kommunstyrelsen.

– SM-veckan ger oss en fantastisk möjlighet att marknadsföra Skövde och visa övriga Sverige vad vi har att erbjuda i form av både föreningsliv och arrangörsförmåga säger Johan Ask (S) kommunalråd.

Relaterat till artikeln

Stor bredd av idrotter

Styrkesport, dans, kampsport, bollsport, motorsport, skidsport och e-sport är exempel på idrotter som kan ta plats under SM-veckan på Skövdes olika idrottsarenor.

– Vi vill även bredda perspektivet för hur idrottsarenor kan se ut när vi öppnar upp vårt kulturhus som tänkbar arena, säger Anders Ståhl, affärsutvecklare Skövde kommun.

SM-veckan i Sundsvall 2019

Den senaste genomförda SM-veckan genererade en turistekonomisk omsättning på cirka 33 miljoner kronor och lockade totalt cirka 71 000 stycken besökare varav cirka 30 000 stycken unika besökare. Arrangemanget förekom i 2 894 artiklar under perioden januari-februari 2019. Annonsvärdet, utifrån Retrievers värderingsmodell, uppgick därmed till drygt 99 miljoner kronor. Dessutom hade SVT som sände SM-veckan över 800 000 tittare vid flera olika tillfällen.

Genom att arrangera SM-veckan i Skövde skapas ökade intäkter till näringslivet, en gemensam stolthet för staden och en chans att locka nya besökare. Medierapporteringen under SM-veckan förväntas dessutom att generera ett högt marknadsföringsvärde för Skövde.

– Jag ser med glädje och spänning fram emot arbetet att i bred samverkan planera och genomföra ett av Skövdes största evenemang någonsin. SM-veckan blir ett sätt att ytterligare positionera Skövde som en stark idrotts- och arrangörsstad i Sverige, säger Mats Olsson, VD Next Skövde.