I sitt arbete jobbar Victor med att hålla i träffar och lotsa in kunder i den digitala bankvärlden. De digitala träffarna som banken erbjuder syftar till att utbilda och hjälpa kunderna att enklare kunna hantera sin vardagsekonomi via olika digitala tjänster.

I detta ingår också användandet av allmänna tjänster som Bank-id och betaltjänsten swish. Båda är funktioner som på kort tid blivit viktiga hjälpmedel i många svenskars vardag. Men som alltid där pengar finns med i bilden, så finns det risker för bedrägerier.

– Jag håller träffar där vi går igenom tjänsterna som vår bank erbjuder, men går också igenom säkerhetsaspekten. Hur ska jag göra och vad ska jag tänka på för att undvika att bli lurad och skydda mig så gott det går, berättar Victor.

– De vanligaste typerna av bedrägerier sker antingen via mejl eller telefonsamtal. Generellt är budskapet att båda är osäkra kanaler som inte används av stora seriösa företag när det gäller att förmedla känslig information, tillägger han.

Victor beskriver telefonsamtal där någon ringer upp och säger ”jag ser att du har problem med datorn”. Om det samtalet sammanfaller med att man faktiskt har problem med datorn kanske mottagaren tror att samtalet är okej och i värsta fall ger ut information till någon som inte ska ha det.

Det kan också vara mejl som ser ut att komma från skattemyndigheten med besked om att man fått skatteåterbäring, men där avsändaren säger sig behöva kompletterande uppgifter och begär ett lösenord eller liknande uppgifter.

Ett klick på en länk i mejlet innebär plötsligt att du är på en bedragares hemsida fast du inte märker det, och ger hen tillträde till en kod eller ett kortnummer, som därmed kommer i fel händer.

– Ofta ser de här mejlen väldigt proffsiga ut och bedrägeriet kan vara svårt att genomskåda, konstaterar Victor.

Andra sammanhang där man kan bli lurad är när man gör affärer och ska få betalt via swish. För att vara säker på att betalningen blir utförd ska man lyssna efter att det plingar till i den egna telefonen. Dessutom är det givetvis bra att kolla kontoutdraget via sin bankapp och se att pengarna har kommit in på kontot. Givetvis förutsatt att man har bankapp i mobilen.

Han understryker att det finns väldigt många olika typer av bedrägerier och att det är svårt att beskriva alla. Själv menar han att det viktigaste han kan göra är att skapa medvetenhet om problemet så det börjar lysa en varningslampa hos någon när en misstänkt situation uppstår.

– Det finns många olika sätt att bli lurad. Det viktigaste budskapet jag kan ge är att man ska vara källkritisk och det gäller oavsett om du söker information eller om du jobbar med din privatekonomi, säger Victor.