Annons
Vidare till vastgotabladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

”Viktigt att erbjuda personalen all hjälp de önskar”

Inom loppet av tre veckor har Circle K i Tidaholm drabbats av två rånförsök. – Personalen är givetvis chockad. Det viktiga är att personalen i sådana här lägen erbjuds den hjälp som de önskar och behöver, säger Karin Halde, kommunikationsansvarig på Circle K.

På morgonen måndagen den 3 februari kom en knivbeväpnad yngling in på servicestationen och hotade personalen. Han ville ha kontanter. Rånet misslyckades eftersom har Circle K har ett slutet kontantsystem. 20-åringen fortsatte därefter till Kopparn Bensin där han kom över en summa pengar. Mannen greps samma vecka och sitter nu häktad i väntan på rättegång. Åtalet omfattar även ett rån med samma tillvägagångssätt mot Nettobutiken vid Gamla torget fredagen den 31 januari.

Det gick bara tre veckor innan Circle K i Tidaholm återigen drabbades av ett rånförsök. Det skedde strax efter midnatt natten till i söndags. Två anställda var i tjänst när händelsen inträffade, men lyckligtvis kunde den knivbeväpnade hotfulle mannen inte komma åt dem.

– Två minuter efter stängning, klockan 00.02, dök mannen upp utanför stationens stängda entrédörrar. Dörrarna var låsta och personalen var inne i butiken, berättar Karin Halde kommunikatör på Circle K.

Fanns det väktare på plats när rånförsöket skedde?

– Ja, väktare fanns på plats vid stängning.

Var personen i fråga känd av personalen sedan tidigare eller var det en för dem främmande person?

– Vad gäller frågor kring vem gärningsmannen är, vem hen känner eller dylikt så hänvisar vi till polisen och den pågående polisutredningen.

Hur mår de drabbade efter händelsen?

– Personalen är givetvis chockad efter händelsen. Circle K har tydliga rutiner kring den här typen av händelser. Det viktiga är att personalen i sådana här lägen erbjuds den hjälp som de önskar och behöver, betonar Karin Halde.

Inom loppet av några veckor har samma servicestation varit utsatt för två rånförsök med kniv som vapen. Det borde väl vara tämligen ovanligt i en liten stad?

– Ja, så är det. Ytterst ovanligt och väldigt olyckligt.

Får de här två händelserna Circle K att agera på något annat sätt utöver eventuell krishjälp till de drabbade anställda?

– Vi har tydliga rutiner kring den här typen av händelser och en checklista som vi arbetar med i efterarbetet, slutar kommunikatören.