Brist på delar att bygga fordon med var en av anledningarna till att både Volvo Cars och AB Volvo, som tillverkar tunga fordon, stängde sina fabriker för några veckor sedan. När återstarten nu planeras, riktas fokus först mot företagens egna leveranskedjor.

Volvo Cars komponentfabrik i Olofström i Blekinge kan komma att dra igång redan i slutet av denna vecka.

– De är leverantör till alla våra bilfabriker på tre kontinenter, påpekar Stefan Elfström, presstalesperson på Volvo Cars.

Bilfabriken i Göteborg och motorfabriken i Skövde ska, som tidigare sagts, starta på måndag. Men det är ännu oklart hur mycket som kommer att produceras.

– Vi får återkomma om på vilket sätt vi kommer att starta. Det kommer troligen att ske stegvis, säger Elfström.

Ugn startas

AB Volvo har ännu inte satt någon startdag för sina fordonsfabriker. Däremot mjukstartas tillverkning av motorer till lastbilar, bussar och anläggningsmaskiner.

– Ugnen för gjutning av motorblock startas nu. Det tar två veckor för den att bli ordentligt varm, säger Claes Eliasson, presschef på AB Volvo.

Fabrikerna i Köping och Skövde kan få viss verksamhet i nästa vecka, med begränsad arbetsstyrka.

– Jag vill inte kalla det en omstart. Det handlar om ett försök att ha begränsad produktion, beskriver Claes Eliasson.

– Det står saker på våra produktionslinor som är nästan färdiga men behöver en motor, tillägger han.

Hjulen rullar i Kina

Båda Volvoföretagen använder ordet "upprampning" om hur produktionen i bland annat Europa ska startas igen, och framhåller också att man följer myndigheternas rekommendationer om smittspridning.

Fabrikerna i Kina och Japan är redan igång.

– Efterfrågan från kunderna i Kina ökar nu hela tiden. Vi är på väg tillbaka ett normalläge där, vilket innebär att fabrikerna också ökar sina volymer, säger Stefan Elfström på Volvo Cars.

Bilfabrikerna i Sverige kan börja med beställningar som blivit försenade av produktionsstoppet.

Micke Larsson/TT